Categorie: Advertorial | Gepubliceerd: 23 december 2013

GMT Europe lanceert reeks aan mobile apps

"De mogelijkheden van tablets en smartphones zijn eindeloos"

Op een tablet voorraden bijhouden, chauffeurs volgen of een klant zelf zijn orders laten invoeren met zijn telefoon. Het is allemaal mogelijk. Tablets en smartphones doen in sneltreinvaart hun intrede in de afvalmarkt. De bestaande oplossingen, zoals de digitale afvalkalender als mobile app, richten zich voornamelijk op burgers. De trend zet zich echter door in de business-to-business markt.

chauffeur 1 gmt europe.jpgDe chauffeur logt in op de ipad om de opdrachten van de dag in te zien.

“Integratie in het bedrijfsproces is essentieel voor het succes”, aldus Mark Abbas, directeur/eigenaar van GMT Europe. “In de beginjaren waren de eerste containerbestel-apps niet meer dan een digitaal formulier dat een email verstuurde naar de afvalinzamelaar. Tegenwoordig zijn er apps die rechtstreeks in verbinding staan met het back-officesysteem. Dit maakt het gebruik vele malen efficiënter en persoonlijker”, legt Abbas uit.

Mobile First

“Voor ICT-dienstverleners is het belangrijk om te werken vanuit een Mobile First strategie”, zegt hij. “Mobile First is het principe dat programma’s eerst voor mobiele apparaten worden ontworpen. Het gaat hierbij dan niet alleen om layout-technische zaken als buttons, logo’s en navigatie, maar vooral om specifieke functionaliteit.”

Zakelijk gebruik neemt toe

Tablets en smartphones hebben de tijd en plaats waarop we internetten en informatie opzoeken of delen veranderd. TNS-NIPO rapporteerde in een onderzoek uit 2012 dat – wereldwijd – tabletgebruikers gemiddeld 31 uur per week aan het apparaat besteden. Nog voor een overgroot deel voor privé doeleinden. Het zakelijk gebruik neemt echter toe. Gebruikers in deze tijd verwachten dat de applicatie net zo intuïtief is als de apps op de Iphone of het Android toestel. Een app moet duidelijk en logisch zijn.

Binnenkort zullen de eerste tablets met een volledig geïntegreerde oplossing gebruikt worden in inzamelvoertuigen. De software is gebruikersvriendelijker en door de toepassing van consumentenelectronica goedkoper in aanschaf. Uiteraard maken we de devices geschikt voor intensief gebruik en beschermen we de apparaten tegen stof en water. “De mogelijkheden om tablets in te zetten zijn eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan verkopers die met de meest actuele prijscatalogus op pad gaan en ter plekke contracten kunnen inleggen en applicaties om voorraadverplaatsingen te registreren op een overslagstation of gevaarlijkafval depot”, vertelt hij.

Online en offline

Praktische en innovatieve ICT voor de afvalbranche

GMT is al meer dan 25 jaar nauw betrokken bij de actuele ontwikkelingen in de afval- en milieu-industrie. Het bedrijf, dat zo’n zeventig medewerkers telt, vertaalt diepgaande kennis continu naar innovatieve en praktische software zoals A2B, AfvalRIS, CLEAR.net en Wastehub. De oplossingen hebben zich al vele malen in de praktijk bewezen. De software van GMT is de ideale oplossing voor ontdoeners, transporteurs/inzamelaars, reinigingsdiensten, recyclingbedrijven, milieudiensten, handelaren en verwerkers van (gevaarlijk) afval. GMT zorgt dat de softwareoplossingen continu mee ontwikkelen met de actualiteit in de bedrijfstak. Niemand wil alleen vandaag succesvol zijn, maar ook in de toekomst voorop lopen. Het motto 'We Put You Ahead' duidt op de rol die GMT graag vervult: GMT wil door innovatieve ICT-oplossingen zorgen dat klanten met hun softwareoplossingen en diensten voorop kunnen lopen in de markt.

Er zijn twee belangrijke aandachtspunten: zorg voor een naadloze integratie in het bedrijfsproces en de aanverwante ICT-systemen. “Men wil immers consistente gegevens in het systeem en kwalitatieve data. Een tweede aandachtspunt is dat voor veel mobile toepassingen de app zowel online als offline moet kunnen werken. Het 3G of 4G netwerk, maar ook het WiFi-netwerk is er niet altijd en overal. Bij een korte hick-up kan men al gegevens kwijt zijn. Daarom moet een gebruiker verder kunnen met een app, ook als die even offline is.”

GMT kiest voor Mobile First. “Wanneer we iets nieuws bedenken, kijken we eerst of er een gebruiker mobiel is of zou kunnen zijn wanneer hij de applicatie gaat gebruiken. Voor een chauffeur die zelf weegt of zijn orderadministratie in het voertuig uitvoert, ligt dit erg voor de hand. Maar ook voor een medewerker op een overslagstation die voorraden bijhoudt, of een planner in een kleiner afvalinzamelbedrijf, kan het erg handig zijn op zijn tablet onderweg zijn chauffeurs te kunnen volgen.”

Schaalbaar

Vanuit een gebruikersperspectief is het ook belangrijk dat een app op een mobile device, zowel online als offline gebruikt kan worden. “Je wilt natuurlijk niet dat de zelf-weegapplicatie crasht als je 3G-verbinding even uitvalt. Het beheren en up-to-date houden van mobile apps, vereist de nodige infrastructuur en toolsets. Onze klanten zijn van ons gewend dat we schaalbare en robuuste oplossingen leveren. Ook op dit gebied mogen ze dus het nodige verwachten.”

iphones.pngDe vele mogelijkheden op een rij: de geplande opdrachten, gevisualiseerd op de kaart, het tekenen en afrekenen, scannen, vastleggen/fotograferen en het navigeren naar de klant.

Omgekeerd denken

De afvalindustrie ondergaat momenteel een van de grootste veranderingen van de afgelopen decennia. De circulaire economie dwingt organisaties in de sector tot omgekeerd denken. Maar ook de ontwikkelingen op het gebied van informatietechnologie zullen de komende jaren een grote impact hebben op de bedrijfsvoering van afvalbedrijven.

 

 

 

 

 

 

 

GMT heeft al een reeks aan mobile apps ontwikkeld, waaronder een boekings-app, afvalkalenders en een grofvuilboekings-app “En er komt nog veel meer. Binnenkort lanceren we een reeks aan nieuwe mobile apps die, zowel online als offline kunnen worden gebruikt. We zullen de afvalwereld nu en in de toekomst blijven verrassen”, besluit Mark Abbas enthousiast.


Vakblad Afval! november 2013 (nummer 8)