Attero zoekt als toonaangevend afvalverwerkend bedrijf continu naar verbeteringen in zijn productieproces. Vanuit die optiek was de vraag welke veranderingen aan de installatie van de afvalenergiecentrale in Moerdijk een verhoging van het rendement zouden kunnen opleveren.
Aangezien de eisen voor het verbranden van afval steeds stringenter worden, moeten de afvalenergiecentrales hun processen verbeteren. De normen voor uitstoot en energierendement worden regelmatig door de overheid aangescherpt. Aan de andere kant is kostenbeheersing van groot belang om op termijn een positief bedrijfsrendement te kunnen behouden. In de praktijk is gebleken dat het vooraf verkleinen en homogeniseren van afval een gunstig effect heeft op de verbranding hiervan. Ook leert de ervaring dat de voordelen van het verkleinen ruim opwegen tegen de kosten. Het heeft bovendien een gunstig effect op de uitstoot. Daarnaast treden er minder storingen op als gevolg van verstoppingen, waardoor de beschikbaarheid van de installatie toeneemt. Attero wilde onderzoeken of het economisch verantwoord was om de ingebouwde rotorschaarinstallatie bij zijn afvalenergiecentrale in Moerdijk te vervangen door een moderne shredderinstallatie. En dat is wat er uiteindelijk gebeurd is.
De nieuwe installatie zal een miljoen ton afval per jaar moeten kunnen verkleinen met een beschikbaarheid van minimaal 95 procent. Ook moet de installatie op termijn geheel automatisch kunnen draaien. Voor het haalbaarheidsonderzoek heeft Attero een aantal ter zake kundige toeleveranciers uitgenodigd om zitting te nemen in een speciaal opgerichte projectgroep. De bij die partijen aanwezige kennis en ervaring hebben ertoe geleid dat in korte tijd een technisch en economisch verantwoord advies uitgebracht kon worden. De samenwerking tussen opdrachtgever Attero en zijn toeleveranciers is uitermate prettig en professioneel verlopen. Na het positieve advies voor deze ambitieuze aanpassing was het aan de directie van Attero om haar goedkeuring te geven. Offertes werden in de markt aangevraagd, waarna het aan de afdeling Inkoop was om een analyse en selectie van aanbieders te maken. Na een korte, gedegen bestudering van de offertes heeft Attero de opdracht gegund aan vier partijen. Machine Fabriek Emmen (MFE) kreeg de opdracht voor de engineering van de dragende constructie en het transportbandensysteem, Metso werd aangewezen als leverancier van twee Metso 6000 shredders en trechters, Industrial Shredders als agent van Metso voor het leveren van het grondtransportsysteem en Bam Royal Haskoning en Croon kregen de opdracht voor de civiele berekeningen en elektrische zaken. Behalve het verzorgen van alle bouw- en 3D-constructietekeningen heeft MFE ook de sloop van de oude rotorschaarinstallatie uitgevoerd en alle transportbanden met bijbehorende bordessen gemaakt.
VeiligheidHet ontmantelen van de oude rotorschaar met loodzware onderdelen was een fikse klus. Ondanks de fysieke belemmeringen en tijdsdruk heeft Attero aan de veiligheid geen concessies gedaan. Het gehele project van dag één tot en met de oplevering is dankzij duidelijke instructies en dagelijks werkoverleg in combinatie met een intensief toezicht zonder incidenten of ongevallen verlopen. |
Na de sloop en de herstelwerkzaamheden zijn er twee grote stalen wanden van circa 16 bij 7 meter en met een dikte van 85 centimeter in de bunker geplaatst, waarna ze volgepompt zijn met beton. Deze nieuwe wanden vormen samen met de bestaande wanden het dragende deel van de gehele shredderinstallatie. Attero heeft gekozen voor twee Metso 6000S shredders vanwege hun hoge productiecapaciteit en duurzaamheid. De shredders met power packs van ieder 400 KW, de hydraulische leidingen, frames voor de snijtafels en de snijtafels zelf zijn door Metso en Industrial Shredders geïnstalleerd. De shredders staan op een beweegbaar onderstel met railconstructie op een hoogte van 8,5 meter. De 24 ton wegende snijtafels kunnen afzonderlijk van elkaar uitgewisseld worden door een takelsysteem. Eenmaal op de begane grond worden ze opgevangen door een pneumatisch aangedreven transportsysteem dat de snijtafels voor service en onderhoud in en uit de beperkte ruimte kan manoeuvreren.
Om een hoge beschikbaarheid te bereiken moet de lijn aan een aantal voorwaarden voldoen. Als eerste de kwaliteit van de componenten en shredders, en ten tweede een praktisch wisselsysteem. Attero heeft bovendien geïnvesteerd in een complete reservesnijtafel. Hierdoor kunnen onderhoudswerkzaamheden gedurende normale werktijden uitgevoerd worden. Dat heeft een gunstig effect op de kwaliteit van het werk en onderhoudskosten. Ook bij eventuele calamiteiten zijn de snijtafels binnen enkele uren uit te wisselen.
De regie van de dagelijkse werkzaamheden en opbouw van de transportbanden was in handen van MFE. Er zijn twee afvoerbanden onder de shredders geplaatst en een lange verzamelband naar de bunker. In totaal een lengte van 61 meter. Een strakke projectcoördinatie voorkomt dat men elkaar voor de voeten loopt. Het feit dat de partijen van meet af aan samengewerkt hebben en elkaar goed kennen heeft geresulteerd in een prettige, efficiënte samenwerking. Alle werkzaamheden zijn verricht zonder interrupties van de productie bij de afvalenergiecentrale van Attero.
Na zeven maanden noeste arbeid kan gesteld worden dat er een moderne shredderinstallatie staat die naar verwachting straks een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van het verbrandingsproces. Het is de missie van Attero om als bedrijf en werkgever voorop te lopen in zijn afval- en energieactiviteiten. Attero verlangt eenzelfde bedrijfsfilosofie en toewijding van zijn toeleveranciers.
Vakblad Afval! december 2013 (nummer 9)