Categorie: Advertorial | Gepubliceerd: 29 september 2015

Post Shredder Technologie nodig voor Europese recycle-eisen

In Tiel staat de Post Shredder Technologie (PST)-fabriek van ARN. Daarin wordt elk jaar 40.000 ton shredderafval van autowrakken verwerkt. Mede dankzij de Life+subsidie wint ARN waardevolle grondstoffen terug uit het automotive shredder residue, zoals kunststoffen, vezels, mineralen en metalen als ijzer, aluminium en koper.

Lopende band ARN.jpgVoor Nederland is het niet mogelijk aan de Europese verplichtingen voor autorecycling te voldoen zonder nascheiding van het shredderafval.

De PST-fabriek vervult in de Nederlandse situatie een onmisbare rol om te voldoen aan de Europese eisen voor recycling van afgedankte auto’s. De landen van de Europese Unie moeten sinds 1 januari 2015 van een afgedankte auto 95 procent recyclen. Het gaat hierbij om minimaal 85 procent materiaalhergebruik van een autowrak aangevuld tot 95 procent met nuttige toepassing, bijvoorbeeld door energieterugwinning via verbranding. Dankzij de PST-fabriek voldeed Nederland al in 2013 (86,0 procent materiaalhergebruik en 9,9 procent nuttige toepassing) en 2014 (86,1 procent materiaalhergebruik en 9,9 procent nuttigetoepassing) aan de Europese eisen.

Voor Nederland is het niet mogelijk aan de Europese verplichtingen voor autorecycling te voldoen zonder nascheiding van het shredderafval. Dat komt omdat na demonteren en shredderen van een autowrak ongeveer 20 procent van het gewicht overblijft als shredderafval. Als dat wordt verbrand of gestort, is het onmogelijk om 85 procent materiaalhergebruik te bereiken.

Geavanceerde scheidingsinstallatie

CF184146.jpgIn de komende jaren wil ARN de productielijn verder optimaliseren.

In de PST-fabriek zorgt een geavanceerde scheidingsinstallatie voor de verwerking van shredderafval in stappen via mechanische scheidingstechnieken. Bijvoorbeeld: afzeven op deeltjesgrootte en scheiden in lucht of vloeistof op basis van dichtheid en magnetisme. Eindproducten zijn onder andere: kunststoffen (24 procent), vezels (26 procent), mineralen (22 procent) en metalen (5 procent). In 2014 is uit het aangeboden shredderafval 40 procent materiaal gehaald dat wordt hergebruikt. Voordat de PST-fabriek in werking was, zou dat zijn verbrand of gestort.

De bijdrage van de PST-fabriek aan de recyclingprestatie bedroeg in 2014 2,1 procent materiaalhergebruik en 4,4 procent energieterugwinning. In 2013 was de bijdrage 1,7 procent materiaalhergebruik en 4,3 procent energieterugwinning. Het behalen van de wettelijk opgelegde recyclingdoelstelling is mede te danken aan een Europese Life+subsidie van 1 miljoen euro die in 2011 aan ARN is toegekend. ARN heeft het geld in de afgelopen jaren besteed aan het stapsgewijs doorvoeren van technische optimalisaties in de gehele procesvoering van de PST-fabriek.

Verwerkingsproces shredderafval

CF184155.jpgDe landen van de Europese Unie moeten sinds 1 januari 2015 van een afgedankte auto 95 procent recyclen.

De basis van het proces in de PST-fabriek om shredderafval te verwerken, kent vijf modules. De eerste stap in het verwerkingsproces bestaat uit het vrijmaken van drie hoofdstromen uit het shredderafval: kunststoffen, vezels en fijne minerale fractie. Vervolgens kent elk van de drie materiaalstromen een module om dat type materiaal op te schonen. In de kunststofmodule vindt nog een scheiding plaats in drie verschillende kunststoffracties geclassificeerd op dichtheid. Een van die eindfracties passeert een metaalterugwinningslijn voor het terugwinnen van koper, aluminium en roestvrij staal. Een belangrijke rol bij het optimaliseren van de productielijn is weggelegd voor een volledig ingericht laboratorium waarover de PST-fabriek beschikt. Daar kunnen analyses worden uitgevoerd van de samenstelling van het shredderafval dat binnenkomt, en van de eindfracties, zoals vezels en kunststoffen. Door de kwaliteitscontrole van de eindfracties kan worden beoordeeld of het gewenste resultaat van de optimalisatie is bereikt. In het laboratorium wordt ook gecontroleerd of de eindfracties voldoen aan wet- en regelgeving en aan producteisen van de klant.

Meer efficiency

life logo.jpgDe optimalisaties die met de Life+subsidie zijn doorgevoerd, zoals de verandering aan het invoersysteem, het gebruik van een ander type pomp en de toepassing van andere slijtvaste materialen, vergroten de efficiency van de productielijn. Door de stabielere productie die mogelijk is, kan per jaar een grotere hoeveelheid shredderafval worden verwerkt. Dat levert meer op aan nuttige eindproducten. De technische aanpassingen hebben ook geleid tot een kostenbesparing. Er is minder onderhoud aan de productielijn nodig. Door bovendien binnen de bedrijfsvoering meer korte onderhoudstops te plannen, wordt de productiecapaciteit
beter benut voor de feitelijke verwerking van het shredderafval. Het energieverbruik is mede daardoor met 30 procent verminderd.

Verder zorgen de installaties voor de terugwinning van metalen en voor de verwijdering van hout en rubber uit de kunststoffracties voor een betere scheiding van materialen. Daardoor kunnen schonere eindproducten van hoogwaardigere kwaliteit met een hogere afzetwaarde worden geproduceerd, die onder meer als grondstof dienen voor nieuwe producten. Het koper dat wordt teruggewonnen uit de kunststoffracties gaat naar kopersmelterijen.

Kosten hoger dan opbrengsten

Nederland heeft, mede dankzij de PST-fabriek, al in 2013 de Europese doelstelling weten te behalen van 95 procent recyclingprestatie van afgedankte auto’s, waarvan minimaal 85 procent hergebruik van materialen. De praktijk wijst echter uit dat de kosten van verwerking van automotive shredder residue per saldo nog altijd fors hoger zijn dan de opbrengsten.

In de komende jaren wil ARN de productielijn verder optimaliseren. Een van de voorgenomen projecten is gericht op het nog verder scheiden van de kunststoffen. Daarnaast is er de ambitie om 100 procent hergebruik van de vezelfractie te realiseren. ARN blijft voortdurend op zoek naar nieuwe afzetkanalen
voor haar eindproducten.

Modelfabriek

De PST-fabriek dient in Europa als voorbeeld voor hoogwaardige recycling van shredderafval. ARN deelt haar kennis actief met anderen, onder meer door in Tiel rondleidingen te verzorgen. Belangstellenden kunnen zich daarvoor aanmelden bij het bedrijf.


Vakblad Afval! augustus 2015 (nummer 5)


Auteur: Sebastiaan Strous