Categorie: advertorial | Gepubliceerd: 03 januari 2018

Klaar voor de digitale circulaire toekomst?

De nieuwe industriële revolutie is een feit. Zelfrijdende vuilniswagens, drones en robots komen er aan. Maar eerst moet de afvalinzamelaar intern nog 'even' digitaliseren.

iStock-613036478 bewerkt.jpgHet motto van AMCS is 'digital ways to a cleaner world'.
Foto: iStockphoto.com

Digitalisering van de markt en het implementeren van het circulaire gedachtegoed bieden kansen voor ondernemers en overheid. Maar businessmodellen zullen moeten veranderen. Een passende digitale strategie en slimme keuze voor een technologieplatform lijkt essentieel voor de toekomst van organisaties in de sector.

“De mondiale afvalindustrie bevindt zich in een enorm interessante fase”, aldus Mark Abbas, Marketing Directeur bij automatiseerder AMCS. “Overheid en commerciële inzamelaars herpositioneren zich in de circulaire economie, start-ups schudden de markt wakker en houden de gevestigde orde scherp. Nieuwe business modellen ontstaan nu de digitalisering van de afvalindustrie eindelijk echt in beweging komt.”

In Zweden test Volvo al enige tijd met zelfrijdende vuilniswagens, diverse start-ups ontwikkelen drones om voorraden op overslagstations op te nemen of om afval te lokaliseren en universiteiten werken samen met de industrie om afval inzamelende- en recycling robots te ontwikkelen. Deze innovaties krijgen veel aandacht in de media en de kapitaalmarkt heeft kennelijk ingezien dat investeren in de duurzame tech-sector lucratief is.

De basis voor digitalisering

Voordat er drones door de straten vliegen en ons afval ingezameld wordt door zelfrijdende vuilniswagens, zullen organisaties eerst een goede basis moeten leggen voor hun digitale strategie. Succesvolle organisaties in de branche kiezen hierbij voor een centraal branche-specifiek platform als basis voor het automatiseren en digitaliseren van papierstromen, online communicatie en interactie met burgers en klanten en het optimaliseren van de logistiek in de keten.

AMCS

Het van oorsprong Ierse software en technologiebedrijf AMCS, dat afgelopen jaar GMT Europe overnam, integreerde zes branche-oplossingen in één geoliede digitale omgeving: AMCS Platform.

Met AMCS Platform heeft het bedrijf een ultramodern, schaalbaar platform gecreëerd dat branche-specifieke software combineert met slimme (route) optimalisatiemogelijkheden, e-commerce oplossingen,  geïntegreerde voertuigtechnologie (RFID, CanBus), mobile devices (boordcomputers), de digitale marktplaats en real-time analyse en Business Intelligence. AMCS helpt haar klanten succesvoller te zijn met dit intelligente platform dat voorspelt en handelt, en daarbij de (digitale) transformatie naar een circulaire economie ondersteunt.

Meer weten over AMCS Nederland?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website


Vakblad Afval! november 2017 (nummer 7)


Auteur: