Categorie: Regels, toezicht en rechtspraak | Gepubliceerd: 26 september 2016

Dijksma biedt derde Landelijk afvalbeheerplan aan

Afvalbeleid is een van de belangrijkste thema's om Nederland circulair te maken. Het derde Lap sorteert het beleid alvast voor, maar is nog voorzichtig in zijn uitwerking.

Als bijna logisch vervolg op het twee weken geleden gepresenteerde Rijksbrede programma circulaire economie (CE-programma), biedt staatssecretaris Dijksma vandaag het derde Landelijke afvalbeheerplan (Lap3) aan de Tweede Kamer aan.

Slimmer omgaan met grondstoffen

De redactie van AfvalOnline heeft voorinzage gehad in een deel van het ontwerp van Lap3. Zie voor de complete voorbeschouwing het atikel:
Lap3: Slimmer omgaan met grondstoffen

In het ontwerp Lap3 komt de relatie tussen het stimuleren van de circulaire economie en het afvalbeleid aan bod. Ook de doelstellingen van het Lap zijn aangepast aan het CE-programma. Daarnaast is een beleidslijn opgenomen waarin de definitie van afval (zich ontdoen) en de voorwaarden voor de status van bijproduct en einde-afvalstof worden verduidelijkt.

Beleid voor ZZS

In afvalstoffen kunnen zeer zorgwekkende stoffen (bijvoorbeeld PCB’s, brandvertragers, weekmakers) aanwezig zijn. Bij de transitie naar een circulaire economie doet zich steeds meer de vraag voor waar de balans ligt tussen het recyclen van grondstoffen enerzijds en het voorkomen van verspreiding van zeer zorgwekkende stoffen anderzijds. In een aantal gevallen is de Europese regelgeving zodanig dat recycling niet toegestaan is. Een voorbeeld is EPS (piepschuim) uit de bouw waarin in het verleden bepaalde stoffen als brandvertrager zijn verwerkt die nu niet meer op de markt mogen worden gebracht. Voor de overige gevallen is in Lap3 een kader opgenomen om per situatie een afweging te kunnen maken.

Dynamisch Lap

Het Lap moet ook dynamischer zijn, zodat het sneller met zijn tijd meegaat. In de teksten van Lap3 is daarom onderscheid gemaakt in kernen van beleid en overige, meer informatieve delen. Die meer informatieve delen, zoals inleidende bepalingen, toelichting en voorbeelden, beschrijving van jurisprudentie, uitleg van wetgeving en dergelijke kunnen gewijzigd worden zonder inspraak. Het betreft immers feitelijke achtergrondinformatie. Om het Lap up to date te houden, zal aanpassing van de meer informatieve delen regelmatig plaatsvinden.

Omgevingsbesluit aangepast

Het nieuwe Lap-beleid moet sneller doorwerken in de vergunningen. Daarom wordt een wijziging van het Besluit omgevingsrecht voorbereid, waarmee het bevoegd gezag verplicht wordt om omgevingsvergunningen aan te passen binnen een jaar na inwerkingtreding van een gewijzigd of nieuw Lap.

Aanscherping en verduidelijking beleid

Het beleidskader van Lap3 is aangescherpt. Dat recycling in het algemeen de voorkeur verdient boven verbranden is wel helder. Daarnaast geldt dat de ene vorm van recycling beter past in de transitie naar een circulaire economie dan de andere. Kunststof afval kan bijvoorbeeld worden opgewerkt tot de oorspronkelijke kwaliteit, maar ook als mengsel worden toegepast. Als dit toegepaste mengsel maar één keer kan worden gerecycled, dan heeft het vanuit de circulaire economie de voorkeur om het afval op te werken tot de oorspronkelijke kwaliteit zodat het materiaal meermalen kan worden gerecycled. In Lap3 worden de eerste stappen gezet om te komen tot een onderscheid tussen vormen van recycling en om hier (op termijn) op te gaan sturen.

Het ontwerp Landelijk afvalbeheerplan 2017–2029 ligt van 26 september 2016 tot en met 7 november 2016 ter inzage. Belanghebbenden kunnen een zienswijze indienen. Uitsluitend de zienswijzen die betrekking hebben op het ontwerp-Lap3 zullen worden voorzien van een reactie in een nota van antwoord. Deze nota van antwoord zal tegelijk met de definitieve versie van Lap3 naar de indieners van de zienswijzen en naar beide Kamers der Staten-Generaal worden gestuurd en worden gepubliceerd op de website van het Lap.

In december 2017 loopt Lap2 af. Voor die tijd moet het derde LAP dus in werking te treden.