Categorie: beleid & uitvoering | Gepubliceerd: 01 december 2017

Contracten voor circulaire kantoorinrichting Rijk ondertekend

Rijkswaterstaat, Gispen en Rohde & Grahl hebben de contracten ondertekend voor de levering van circulaire kantoorinrichting voor ongeveer 100.000 werkplekken binnen het Rijk.

Het doel achter de afgesloten contracten is om zo min mogelijk nieuwe kantoorinrichting te kopen, maar zo veel mogelijk gebruik te maken van bestaand meubilair. Dit kan worden opgeknapt of gerepareerd, waardoor het meubilair een langere levensduur krijgt. Als Rohde & Grahl en Gispen wel nieuw meubilair leveren, dan bestaat dat uit circulaire producten.

De contracten hebben een looptijd van 3 jaar, met verlengingsopties tot 10 jaar. Het Inkoop en Uitvoeringscentrum Bedrijfsvoering van Rijkswaterstaat heeft deze aanbesteding in de markt gezet voor het gehele Rijk, met uitzondering van de Belastingdienst.

Bezwaar

Met de contracten zou een bedrag van 80 tot 200 miljoen euro gemoeid zijn. Voor het Rijk gold het project dan ook als een icoonproject op het gebied van circulair inkopen. Heel even leek daar een smetje op te komen toen één van de verliezende inschrijvers, Drentea uit Emmen, een kort geding aanspande naar aanleiding van de gunning. Op 12 oktober oordeelde de rechter echter dat de opdracht terecht is gegund aan Gispen en Rohde & Grahl. Voor lag of de winnaars van de aanbesteding al dan niet moesten beschikken over de keurmerken voor duurzaam hout, PEFC en FCC.