Categorie: communicatie | Gepubliceerd: 24 april 2018

Preventiecampagne tegen eenmalige plastics

Onder de noemer #RefuseSingleUse roepen cosmeticabedrijf Lush en milieuorganisatie Plastic Soup Foundation op het gebruik van eenmalige plastics in te dammen.

In de campagne dagen de organisaties heel Nederland uit om door middel van een belofte dertig dagen een van de drie meest vervuilende en overbodige single-use plastics te weigeren: flesjes, zakjes en rietjes. Geïnteresseerden kunnen zich tot en met 6 mei aanmelden op refuse.plasticsoupfoundation.org. De teller stond vanochtend (24 april) op ruim 1.900 deelnemers.

Volgens de initiatiefnemers is 40 procent van al het geproduceerde plastic bestemd voor eenmalig gebruik. Dat in Nederland veel kunststof wordt ingezameld en gerecycled vinden ze een goede zaak, maar niet goed genoeg: het gebruik reduceren is effectiever.

De campagne werd gelanceerd op zondag 22 april. Niet geheel toevallig was dat ook World Earth Day, dat dit jaar het thema 'End Plastic Pollution' had.