Het concept van het huren van een dienst in plaats van eigendom van een product is voor meubels en vervoer inmiddels wel ingeburgerd in circulaire kringen, maar ook koffie is nu beschikbaar als dienst.
'Coffee as a service' wordt geïntroduceerd door Rotterzwam. Dit
bedrijf kweekt al vijf jaar paddenstoelen op koffiedik. Nu gaat het ook
koffiebonen verkopen - maar dus als dienst, in plaats van product. Daarmee
blijft Rotterzwam eigenaar van de koffieboon - ook als die is veranderd in
koffiedik. De koffiedrinker ontvangt punten voor elke geretourneerde kilo
via een loyalty-programma. Voor het nieuwe initiatief wordt samengewerkt
met Moyee Coffee, een fair trade koffiehandelaar.
Organisaties in Rotterdam die maandelijks meer dan 30 kilo koffiebonen
afnemen kunnen nu al gebruik maken van ‘Coffee as a Service'. Nog
dit jaar wil Rotterzwam opschalen naar de grote steden in Nederland en in
2019 naar Noord-Europa. Uiteindelijk moet het concept via de
quasi-franchise van Rotterzwam een wereldwijde dekking krijgen.