VROM vindt de conclusies van de Volkskrant voorbarig dat de hoeveelheid zwerfafval zou zijn afgenomen.
Op de voorpagina van de Volkskrant staat op 19 november dat de hoeveelheid zwerfafval spectaculair zou zijn afgenomen. 'Het aantal blikjes en flesjes op straat is ten opzichte van 2001 met een derde verminderd. Ook de totale hoeveelheid zwerfafval nam dit jaar flink af met ongeveer 15 procent'. De krant baseerde zich op een voortgangsrapport van Oranjewoud en Trendbox. VROM is echter niet blij met de aandacht en de conclusie. Het gaat om conceptrapportages die op dit moment worden besproken. Volgens VROM zal hieruit alleen verantwoorde conclusies getrokken kunnen worden over de afname van het 'overige' zwerfafval. Dus niet over die van flesjes en blikjes, waar de grootste discussiepunten over zijn. Harde uitspraken over de verandering van het aantal flessen in blikjes in zwerfafval is pas volgend jaar te verkrijgen.
Volgens de Volkskrant onderzoekt Oranjewoud in opdracht van VROM en SVM·PACT jaarlijks het zwerfafval op 350 locaties in Nederland. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de toekomst van de verpakkende industrie. In het Convenant Verpakken III is een inspanningsverplichting afgesproken dat de hoeveelheid blik en petflesjes in het zwerfvuil met tweederde moet zijn afgenomen in 2004 ten opzichte van 2001. Op 1 januari 2006 moet de reductie zelfs 80% zijn. Als dat niet lukt, dan wordt statiegeld ingevoerd op die verpakkingen. De totale hoeveelheid zwerfafval moet op 1 januari 2006 met 45 procent zijn teruggebracht.
Nederland Schoon laat weten zeer tevreden te zijn met de uitkomsten van
het onderzoek. Zonder enige schroom en blijkbaar onkundig met de mening
van VROM schrijft zij dit toe aan "de intensieve campagne tegen zwerfafval
die zij sinds augustus 2002 voert. Liefst 94 % van de consumenten is
bekend met de campagne 'met hetzelfde gemak gooi je 't in de afvalbak' die
opvallend hoog met een 7 gewaardeerd wordt. De bekendheid van Nederland
Schoon als organisatie die het zwerfafval aanpakt is in de afgelopen 2
jaar toegenomen van 35 % in 2002 tot 86 % in 2003.
Uit het onderzoek blijkt ook, dat 1/3 van de Nederlanders de groen/blauwe
afvalbak van Nederland Schoon met daarop 'Nederland wordt steeds schoner'
heeft gezien. Bij alle supermarkten, benzinestations, de gemeentehuizen en
veel horecagelegenheden is deze bak te vinden. Juist de combinatie van de
verschillende media (radio, bushokje, afvalbak) zorgt er voor dat de
consument op steeds verschillende plaatsen de boodschap 'Nederland wordt
steeds schoner' tegenkomt. Negen van de tien consumenten heeft dan ook
meerdere uitingen van Nederland Schoon gezien. Naarmate men meer
verschillende uitingen heeft gezien, is de bekendheid groter.