Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 02 februari 2004

Wijzigingen EVOA toch niet probleemloos

http://www.afvalonline.nl/bericht?id=5517 ("Wijziging EVOA niet ingrijpend") luidde de titel van een bericht in Afval!. Het voorstel van de Europese Commissie om het aantal procedures te verlagen tot twee zal iedereen toejuichen. Toch is er een aantal zaken ingeslopen waar bijna iedereen overheen heeft gekeken.

De komst van een apart verplicht formulier waarop bepaalde informatie vermeld moet staan bij ongevaarlijke stoffen voor nuttige toepassing, zal door velen worden verwelkomd. Anders ligt het met het bewijs van het bestaan van een contract inzake nuttige toepassing. Dit geldt, als de voorstellen doorgang vinden, straks ook voor de groene lijst.

Weinig aandacht voor groene lijst

De meeste aandacht van de EVOA-wijzigingsvoorstellen gaat uit naar het verkleinen van het aantal procedures. Het samenvoegen van oranje en rode lijst is een goede zaak.
De minste aandacht is er voor de wijzigingen ten aanzien van ongevaarlijke afvalstoffen bestemd voor nuttige toepassing, de zogenaamde groene-lijst-stoffen. Hiervoor bestaat geen kennisgevingprocedure. Wel geldt binnen de EG, dat de verzender van deze stoffen verantwoordelijk blijft voor de afvalstoffen. Dat houdt in dat voor hem de terugnameplicht blijft bestaan en ook de bepalingen van sluikhandel van kracht zijn.

Blij met verplicht document

Onder de huidige EVOA moet bij het transport van groene-lijst-stoffen bepaalde informatie aanwezig zijn. Het gaat hierbij om: naam en adres van de ontvanger, handelingen op het gebied van de nuttige toepassing en de voorziene datum van overbrenging. Deze informatie kan op een vormvrije houderschapsverklaring worden genoteerd. Soms wordt hiervoor de CMR-vrachtbrief gebruikt.
De EVOA-voorstellen gaan hier uit van een verplicht document. Hoewel dit op het eerste gezicht een extra administratieve last voor het bedrijfsleven betekent, zijn veel afvalstoffenvervoerders hier blij mee. Het schept een hoop duidelijkheid en helderheid. In veel gevallen wordt tijdens transport toch al een aparte houderschapsverklaring (in Duitsland een Begleitschein) gebruikt. Maar dat komt veelal door de Duitse handhaver die dol is op officiële formulieren.

Bewijs van contract geen toegevoegde waarde

Nieuw is ook het meenemen op transport van een bewijs van het bestaan van een contract inzake nuttige toepassing tussen opdrachtgever en ontvanger. In de verschillende publicaties over de EVOA-voorstellen, inclusief het VROM-persbericht, staat hierover niets vermeld. De toegevoegde waarde is dan ook niet duidelijk en wordt ook nergens gemotiveerd. Zoals bekend hebben de groene-lijst-afvalstromen bijna nooit tot problemen geleid, eenvoudig omdat er een goede recyclemarkt bestaat. Wordt er wel 'gerommeld', dan is de afzender altijd verplicht het afval terug te nemen of kan een boete verwachten.
Indien dit voorstel wordt overgenomen, dan zal dat de nodige problemen opleveren in de markt. Feit is dat veel partijen in de afvalketen uit concurrentieoverwegingen bepaalde informatie niet aan derden ter beschikking (willen) stellen. Er vindt vaak handel plaats in waardevolle afvalstoffen, bijvoorbeeld oud papier en staalschroot. Verzender noch vervoerder is op de hoogte van de uiteindelijke verwerker en de tussenhandel wil dat graag zo laten. Daarnaast worden er zeer veel eisen aan een contract gesteld, waarbij het nog maar de vraag is of de overheid zich niet te veel mengt in het privaatrecht. Tenslotte komt het vrije verkeer van goederen, toch een belangrijk recht in de EG, hiermee onder druk te staan.
De vervoerder die van de opdrachtgever eist dat hij deze informatie met transport mee wil nemen, zal zijn hoofd vaak stoten. De opdrachtgever zal dan een vervoerder kiezen die het met de regels niet zo nauw neemt en het risico om aangehouden te worden wil nemen.

Oplossing

De oplossing is eenvoudig. Verwijder deze onzinnige eis uit de EVOA. Volg de afvalstroom en wordt ermee gerommeld, dan bestaan er nog genoeg juridische vangnetten in de EVOA om de rommelaar aan te pakken.
In het geval deze eis straks toch definitief wordt, dan is de vraag aan alle creatievelingen hoe hiermee om te gaan. De vraag is hoe je kunt aantonen dat er een contract is, zonder dat de ins en outs van het contract zelf bekend raken. Neem je de tekst letterlijk, dan hoef je geen kopie van het contract mee te nemen. Degene die hiervoor een creatieve oplossing heeft mag dat mailen naar afval@tln.nl. De nog in het leven te roepen onpartijdige jury van Transport en Logistiek Nederland looft een fles champagne uit voor het beste idee!!

Vakblad Afval! december 2003 (nummer 9)


Auteur: Paul van der Linde
is secretaris deelmarkt Afvalstoffenvervoer Transport en Logistiek Nederland, telefoon 079 - 363 61 62.