Categorie: Producten | Gepubliceerd: 30 januari 2014

GMT zet in op mobiele gebruiker met nieuwe tablet apps

De wereld gaat over op mobiel is de verwachting van GMT Europe, en dus heeft ze speciaal daarvoor ICT-oplossingen ontwikkeld. Voor organisaties, markten en landen met een hoge smartphone- of tabletdichtheid presenteerde GMT op 29 januari drie iPad apps tijdens de Clear Release Party in Velzen.

IMG_3918.JPGMark Abbas, CEO van GMT. “Hier zat de afval-branche op te wachten.”

De visie op de ontwikkeling van de markt richting mobiel presenteerde GMT Europe eind vorig jaar al. De mobiele oplossing is niet een digitaal bestelformulier, maar een geïntegreerd onderdeel van het bedrijfsproces. Ze moeten in direct contact met de back-office staan. Volgens directeur Mark Abbas is het voor ICT-dienstverleners belangrijk om te werken vanuit een Mobile First strategie. “Mobile First is het principe dat programma’s eerst voor mobiele apparaten worden ontworpen. Het gaat hierbij dan niet alleen om lay-outtechnische zaken als buttons, logo’s en navigatie, maar vooral om specifieke functionaliteit.” Tijdens de Clear Release Party werd het concrete resultaat van de strategie gepresenteerd in drie verschillende iPad apps: de Mobile Order Management app, de Fleet Management app en de Wastehub EBA app.

Mobile Order Management is een app waarmee bijvoorbeeld planning en chauffeur continu met elkaar in verbinding staan. De werkzaamheden worden real time gevolgd op kantoor. Opdrachten zijn direct in het voertuig zichtbaar. De app toont routes en opdrachten die digitaal worden afgewerkt door de chauffeur. Tijden, gewichten, afwijkingen en storingen worden meteen geregistreerd. Als bewijs kan hij foto’s bijvoegen. Bestede uren worden rechtstreeks aangeboden aan kantoor. Klanten kunnen direct op de tablet aftekenen.

order management.jpgMobile Fleet Management is een mobiele variant op een fleetmonitor. De app helpt gemeenten en planners die subcontractors monitoren met het volgen van operationele activiteiten op kantoor en onderweg. Voordelen zijn dat de planner altijd en overal inzicht heeft in de locatie en GPS trails van de voertuigen. Kleurcodering van het GPS trail maakt inzichtelijk waar bijvoorbeeld de lift werd bediend. Planner en chauffeur kunnen real time berichten uitwisselen. Afwijkingen in de route worden gevisualiseerd. Route audits waren nog nooit zo eenvoudig.

Wastehub EBA app stuurt de dagelijkse opdrachten naar de smartphone van de chauffeur. Die geeft zelf aan welke opdracht hij gaat rijden. Actieve ritten (AAR) worden doorgegeven aan de verwerker die dan weet dat de chauffeur eraan komt en met welke vracht. Ook de niet actieve ritten (NAR) worden ondersteund. De app bevat de digitale begeleidingsbrief conform EBA standaard van TLN. Hier heeft het LMA een ontheffing voor verleend. Beschikbaar voor iPhone, iPad en Android.

De drie applicaties zijn namelijk speciaal ontworpen voor de afvalindustrie en naadloos te integreren met de standaard CLEAR.net applicatie. Bijkomende voordelen: lagere kosten, betere communicatie, minder papierwerk, snellere service, duidelijker bedrijfsprocessen en algehele gebruiksvriendelijkheid. Naast de lancering van deze mobiele applicaties werd de blik tijdens het relatie-evenement van GMT gericht op user experience in CLEAR.net en op toekomstige ICT mogelijkheden. De kracht van apps op het gebied van bedrijfsprocessen heeft namelijk nog veel meer in petto. En dat zal significante meerwaarde voor de afvalsector tot gevolg hebben, aldus Mark Abbas van GMT.