Categorie: Producten | Gepubliceerd: 07 oktober 2016

'Vissen kunnen plastic best missen'

Ecover introduceert een afwasmiddelfles gemaakt van 10 procent drijfvuil uit Nederlandse wateren. In een limited edition te verkrijgen, alleen bij Albert Heijn.

Ecover-Limited-Edition-Packshot.jpgDeze zomer viste Ecover dwars door Nederland naar plastic, tezamen met Plastic Whale en de Nederlandse consument. Dit opgeviste plastic, afkomstig uit onder andere Scheveningen, Dordrecht en Amsterdam, verwerkten ze tot grondstof voor de speciale flessen. Het initiatief is onderdeel van Ecover’s inzet voor duurzame verpakkingen die bijdragen aan een gezonde (leef)wereld. De fles (met inhoud) is nu exclusief te koop bij Albert Heijn.

De limited edition fles heeft een ontwerp geïnspireerd door de natuur. Ecover zegt het principe van biomimicry toegepast te hebben: het nabootsen van de natuur om menselijke problemen op te lossen. In het ontwerp zijn eencellige organismen nagebootst, die lichte maar stevige skeletstructuren kunnen maken. Aan de hand van dit voorbeeld weet Ecover inmiddels hoe een fles te ontwerpen die sterk is, een aantrekkelijk uiterlijk heeft en waarvoor 15 procent minder plastic nodig is. De bekroonde verpakkingen bestaan voor tien procent uit plastic dat tijdens de evenementen is opgevist. De overige 90 procent bestaat uit gerecycled plastic.

Albert Heijn steunt het initiatief en verkoopt de limited edition exclusief. Ecover is het eerste merk dat een fles heeft gecreëerd van drijfplastic. Het project is in grootte verviervoudigd sinds de start in 2014. De flessen zullen worden verkocht in onder andere Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De limited edition fles afwasmiddel heeft een aanbevolen prijs van 4,99 euro en is vanaf nu beschikbaar.