Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 28 september 2018

'Tegengeluid nodig in emotioneel plasticdebat'

De Kunststoffenbeurs in Veldhoven is al jaren de ontmoetingsplek voor mensen met een passie voor kunststof en rubber. Dat er ook steeds meer mensen minder enthousiast zijn over deze producten, werd op de 20e editie van de beurs echter ook duidelijk.

“Ik begin me bijna een bankier op een verjaardag te voelen”, zei Jan Willem Wieringa gisteren (27 september) tijdens zijn presentatie op de tweede beursdag. De directeur van Desch Plantpak werkt al 23 jaar in de plasticindustrie, maar ziet dat plastic er bij het grote publiek steeds slechter op staat. “Emoties bepalen het debat”, stelde Wieringa, terwijl achter hem een plaatje van een schildpad verwikkeld in een plastic zakje voorbijkwam. “Schadelijke effecten krijgen steeds meer aandacht. En terecht. Maar de plasticindustrie moet niet om zeep worden geholpen.”

Wieringa wil graag een tegengeluid laten horen in het debat, dat volgens hem te veel wordt bepaald door oneliners van plasticsoepbestrijders. Niet voor niks is hij nauw betrokken bij Rethink, een initatief van NRK en Plastics Europe Nederland om het imago van de kunststof- en rubberindustrie en haar producten op te poetsen. “Rethink heeft inmiddels reclamebureaus ingeschakeld om te helpen bij het nuanceren van de publieke opinie”, aldus Wieringa. “In onze industrie lopen vooral veel technische jongens.” Hulp van communicatieprofessionals is volgens hem inmiddels onontbeerlijk. De emotie moet uit het debat.

Inzet recyclaat

Het imago van de kunststof- en rubberindustrie kan ook worden opgepoetst door te laten zien dat de materialen steeds beter hergebruikt worden. De Desch-directeur vertelde in dat kader hoe zijn bedrijf als producent van plantenpotjes en -trays al sinds 1979 recyclaat inzet. Iets waarvoor het bedrijf zich in de eerste jaren bij wijze van spreken schaamde, terwijl het er inmiddels de boer mee op gaat. Dat het bedrijf inmiddels bijna voor 100 procent gerecycled materiaal gebruikt, is belangrijk gemaakt in de marketing van de potjes en trays. Wieringa: “Ineens zijn we cool met onze gerecyclede producten en sta ik op dit soort congressen ons verhaal te vertellen.”

Dat de inzet van recyclaat nog wel een stukje ‘cooler’ mag worden, blijkt wel bij een rondgang langs enkele aanbieders van recyclaat op de beurs. Veelgehoord commentaar: zo lang de overheid virgin niet extra belast of recyclaat minder belast, blijft de prijs voor veel afnemers een reden om niet over te stappen.

Tegelijkertijd is koudwatervrees een probleem. Afnemers communiceren wel steeds vaker dat ze recyclaat willen inzetten, maar als puntje bij paaltje komt, vrezen ze toch vaak de (operationele) risico’s die komen kijken bij de inzet van gerecycled materiaal. Nog te vaak worden ook onnodig hoge eisen gesteld aan recyclaat. Soms ingegeven door technische mensen, maar soms ook door marketeers. Ook hier mag de emotie iets minder de boventoon voeren, vindt een aantal standhouders.