Categorie: verpakkingen & zwerfafval | Gepubliceerd: 25 januari 2019

Unilever test nieuwe producten op afvalvrij winkelplatform

Negen merken van Unilever gaan diverse innovaties op het gebied van herbruikbare verpakkingen op de markt brengen. Onder deze innovaties bevinden zich ook vier nieuwe productconcepten. Ze worden getest via Loop, het eerste afvalvrije webwinkelplatform ter wereld.

Loop is een nieuw platform waarin een coalitie van bedrijven gericht op consumentenproducten samen wordt gebracht, samen met TerraCycle, een internationaal bedrijf op het gebied van recycling. Het innovatieve businessmodel achter Loop richt zich op het rechtstreeks leveren van hoogwaardige, duurzame verpakkingen aan de klant, die deze verpakkingen vervolgens weer terugstuurt om ze te laten navullen.

Het platform biedt ook de mogelijkheid om op grote schaal samen te werken met andere partijen om verschillende modellen te testen gericht op hergebruik, en om een verandering in het gedrag van consumenten teweeg te brengen. Dit helpt om circulaire verpakkingen in commercieel opzicht levensvatbaar te maken.

Minder afval

REN Clean Skincare, Hellmann’s, Love Beauty and Planet, Love Home and Planet en Seventh Generation gaan experimenteren met nieuwe herbruikbare verpakkingen die gemaakt zijn van aluminium en glas. Daarnaast zullen vier Unilever-merken als eerste een aantal nieuwe concepten testen via het Loop-systeem. Deodorantmerken Dove, Rexona en Axe, wiens producten op jaarbasis door meer dan één miljard mensen wereldwijd worden gebruikt, gaan een hoogwaardige, navulbare deodorantstick uittesten via het platform.

Mondverzorgingsmerk Signal onthulde een nieuw productconcept met nieuwe navulbare tandpastatabletten, Tooth Tabs genaamd. Door deze innovatie hoeven consumenten minder water te gebruiken als ze hun tanden poetsen.

2025

Unilever’s deelname in Loop is een aanvulling op de bestaande inspanningen van het bedrijf gericht op de ontwikkeling van een circulaire plastic economie die functioneert en op de ontwikkeling van verpakkingen die daadwerkelijk circulair zijn door de manier waarop ze zijn ontworpen. In 2017 deed Unilever de belofte dat tegen 2025 al haar plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar en composteerbaar zullen zijn.

Alan Jope, CEO van Unilever: "We willen een einde maken aan de huidige "take-make-dispose" cultuur en richten ons daarom op het ontwerpen van herbruikbare producten. We zijn er trots op een partner van Loop te zijn, dat ervoor zal zorgen dat onze merken zullen worden verpakt in verpakkingen die echt circulair van ontwerp zijn.”