Categorie: Duurzaamheid | Gepubliceerd: 21 februari 2019

Asfalt-Impuls moet asfalt verduurzamen

De asfaltketen wil het onderhoud en de aanleg van asfalt in Nederland niet alleen beter voorspelbaar en efficiënter maken, maar ook duurzamer. De keten heeft zich daarom verenigd in het programma Asfalt-Impuls dat inmiddels op stoom komt.

Het programma moet er aan bijdragen dat al het asfalt in 2050 100 procent circulair en 100 procent energieneutraal is. Dat betekent onder andere dat oud asfalt opnieuw gebruikt moet worden. Dat gebeurt al, maar alleen voor onderlagen. Als er echt gewerkt moet worden volgens het zogenoemde cradle-to-cradle-principe, dan moet oud asfalt ook gebruikt gaan worden voor de toplaag, zoals voor het zoab.

De verwachting is dat de asfaltketen zo niet alleen verduurzaamt, maar mogelijk ook de nodige kosten kan besparen door lagere transportkosten. Bitumen komen nu bijvoorbeeld nog uit het Midden-Oosten of Venezuela en de stenen uit asfalt zijn afkomstig uit Noorwegen en Schotland. Dat transport (en de bijkomende CO2-uitstoot) valt weg als hernieuwbaar asfalt wordt ingezet.

'Asfalttrein'

Hergebruik van asfalt is mogelijk door oud asfalt laag voor laag af te pellen. Volgens Rijkswaterstaat, dat nauw betrokken is bij Asfalt-Impuls, is er al een aannemer die een ‘asfalttrein’ inzet. Het voorste gedeelte van de trein schraapt lagen van het asfalt, terwijl de ‘wagonnen’ daarachter het verwarmen en weer aanbrengen. De komende tijd moet er nog volop met dergelijke innovatieve concepten worden geëxperimenteerd.

Het programma Asfalt-Impuls heeft een looptijd van vijf jaar. Na de voorbereidingen in 2016 en 2017 is het programma in 2018 gestart en zal in 2023 worden afgerond. Bevindingen en informatie uit de Asfalt-Impuls worden gedeeld op de website van kennisplatform Crow.