Categorie: communicatie | Gepubliceerd: 15 april 2019

Recyclebaarheid drankenkartons in de schijnwerper

Met een campagne willen de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten laten zien dat drankenkartons goed recyclebaar zijn.

Beeld uit de nieuwe campagne.

De campagne 'Zuivelpak volledig recyclebaar' start vandaag. Jaarlijks gebruikt een Nederlands huishouden gemiddeld 300 drankenkartons. Grotendeels zuivelpakken, maar ook water, sap, soep en sauzen worden in drankenkartons verpakt. Dat deze pakken goed recyclebaar zijn, moet met de campagne duidelijk gemaakt worden aan alle consumenten. Een drankenkarton bestaat uit karton, een dop en dun laagje aan de binnen- en buitenzijde van plastic, en soms ook een binnenlaagje van aluminium. Al deze materialen kunnen worden gerecycled.

De campagne bestaat uit een reclame die voor video's van Uitzending Gemist getoond wordt en promotie via Facebook, YouTube en andere online en offline media. Dit is de derde campagne van Zuivelpak. Eerdere campagnes gingen over het vouwen van de pakken om al het eten eruit te krijgen en de hernieuwbare grondstoffen waar de pakken van gemaakt zijn.

René Roorda, algemeen directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL): “Wij vinden het belangrijk dat alle verpakkingen in de supermarkt recyclebaar zijn. Deze campagne maakt ook de consument daarvan bewust."

Inge Eggermont, directeur van Hedra: “We zijn trots op de recycling van drankenkartons. Door de grondstoffen opnieuw in te zetten verlagen we de milieudruk en dragen we bij aan de totstandkoming van een circulaire economie. Het is mooi dat we consumenten via deze weg kunnen vertellen hoe het zit met de recycling van drankenkartons.”