Categorie: bedrijfsnieuws | Gepubliceerd: 06 juni 2019

'Don't buy Coca-Cola if you don't help us recycle'

De grootste campagne van Coca-Cola staat dit jaar volledig in het teken van recycling. De boodschap van de lokaal ontwikkelde campagne: ga verantwoord om met waardevolle verpakkingen.

De buitenadvertentie op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam geldt als de aftrap van de zomercampagne .
Foto: Coca-Cola

De campagne start in juni met een opvallende actie op de Amsterdamse Albert Cuypmarkt. Daar wordt op een levensgroot doek, de slogan ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’ onthuld. Met die slogan wilt Coca-Cola duidelijk maken dat recycling van lege verpakkingen alleen succesvol kan zijn, als consumenten samen met Coca-Cola de cirkel rondmaken. De slogan is daarna twee weken lang volop zichtbaar in een outdoor-campagne in de centra van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

De actie wordt ondersteund door een landelijke tv-campagne en een website – helpusrecycle.nl (vanaf week 24) - waar consumenten informatie kunnen vinden over wat Coca-Cola doet op het gebied van recycling en hoe consumenten hieraan kunnen bijdragen. Consumenten die informatie opvragen over de beste manier om hun lege flesje of blikje verantwoord weg te gooien, maken kans op prijzen. Verder wordt de campagne groots ondersteund op de winkelvloer met onder andere displays, schapmaterialen en topkaarten en op festivals waar het bedrijf feestjes organiseert als er voldoende afval is ingezameld.

Daan Berendsen, Marketing Manager Core Brands Coca-Cola Nederland, noemt de campagne zeker voor Coca-Cola-begrippen behoorlijk ‘bold’. “Eigenlijk zeggen we met deze campagne: we hebben liever niet dat je onze producten koopt als je onze verpakkingen zomaar weggooit in de natuur. En dat is best wel bijzonder, want wij zijn bij uitstek een merk waar iedereen bij hoort. Met campagne maken we duidelijk geen onderdeel willen zijn van het probleem, maar een deel van de oplossing. Recycling van plastic en het voorkomen van zwerfafval heeft bij ons topprioriteit.”

Grootste campagne

De zomercampagne van Coca-Cola is traditioneel de grootste campagne van het jaar. In totaal gaat het deze zomer in Nederland om 150 tot 160 miljoen verpakkingen, waarop de boodschap ‘Together, help us recycle’ en een speciaal ontworpen logo te vinden is. Coca-Cola heeft in 2025 in West-Europa als doel om 100 procent van de verpakkingen terug te halen voor hergebruik. Alle Coca-Cola petflessen die op dit moment in Nederland op de markt komen, bestaan al voor de helft uit gerecycled plastic.