Categorie: Politiek en beleid | Gepubliceerd: 27 november 2019

Veiligheid op IMO-agenda na containerramp Waddenkust

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft bij de IMO aandacht gevraagd voor een veilige scheepvaart.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil dat er in IMO-verband meer aandacht komt voor de veiligheid van de scheepvaart.
Foto: Rijksoverheid

In een toespraak op de IMO Assembly vroeg Van Nieuwenhuizen deze week aandacht voor een duurzamere maritieme sector, maar zeker ook voor een veiligere scheepvaart voor zowel bemanning als omgeving. “Alle schepen die onze havens aandoen moeten veilig zijn, net als de 250.000 schepen die jaarlijks langs de Nederlandse kust varen”, stelde de minister. “Daarvoor kunnen we hier in Londen wereldwijde afspraken maken. Dat Nederland hier veel belang bij heeft, staat op ieders netvlies met de containerramp voor de Waddenkust begin dit jaar.”

Begin dit jaar, op 2 januari, verloor het containerschip de MSC Zoe 342 containers. Het zorgde voor een flinke vervuiling van de zee en de stranden van de Wadden. In de containers zaten niet alleen relatief onschuldige producten als speelgoed, maar ook gevaarlijke stoffen. Op de Waddeneilanden worden bijna een jaar na dato nog steeds vele kleine stukjes plastics gevonden. Wellicht had de ramp voorkomen kunnen worden met betere regelgeving over het vastzetten van lading en betere naleving van bestaande regels.

De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is het agentschap van de Verenigde Naties dat zorgt voor internationale zeevaartregels. Tijdens deze speciale Assembly in Londen worden komende dagen de belangrijkste maritieme thema's besproken en ook de landen gekozen die de komende twee jaar zitting nemen in het dagelijkse bestuur van de IMO. Ook Nederland dingt mee naar een raadszetel.