Categorie: bedrijfsafval | Gepubliceerd: 24 augustus 2021

Tinga start 'Turbotour' voor afvalscheiding in de klas

Afvalscheiding in de klas zou vanzelfsprekend moeten zijn in Nederland, maar is dat nog altijd niet. Voor Plastic Soup Surfer Merijn Tinga reden om opnieuw een appèl te doen op de politiek in Den Haag.

Plastic Soup Surfer Merijn Tinga al suppend in actie voor afvalscheiden op scholen.
Foto: Plastic Soup Surfer

Met een sup-peddeltocht van 300 kilometer vraagt Tinga vanaf volgende week aandacht voor afvalscheiding in de klas. De milieuactivist start op 1 september op een basisschool in Den Ham en peddelt vervolgens in 10 dagen over rivieren en waterwegen naar Den Haag. Onderweg haalt hij op scholen steunbetuigingen op bij kinderen, leerkrachten en plasticactivisten, maar bijvoorbeeld ook bij wethouders. Die overhandigt hij in Den Haag aan Tweede Kamerleden.

“Afvalscheiding en afval verminderen is voor kinderen een heel tastbare manier om bij te dragen aan een duurzame toekomst”, zegt Tinga. Regelgeving zit het scheiden van afval in de klas volgens hem in de weg. “Afvalscheiding moet de norm zijn in de klas. Als we dit niet veranderen gooien we stukje bij beetje de aarde zelf in de afvalbak.”

Geen bedrijfsafval

Afval van scholen valt volgens wet- en regelgeving onder bedrijfsafval, terwijl wat er in de prullenbak op school wordt afgedankt qua herkomst en samenstelling huishoudelijk afval is. Binnen de huidige regels betekent deze indeling dat basisscholen onderwijsgeld moeten aanspreken voor het laten ophalen van het afval -per afvalstroom- bij commerciële afvalinzamelaars. Een onwenselijke situatie, vindt Tinga. “Waarom kunnen scholen hun afval niet mee geven aan de gemeentelijke vuilniswagen die toch al wekelijks door de wijk rijdt? Wetgeving zit duurzaamheid in de weg."

Met zijn ‘Wakkere Wegwerpers Turbotour’ wil hij al peddelend aandacht vragen voor de ongewenste situatie op scholen. Zo hoopt hij Kamerleden wakker te schudden en hen te bewegen de regels voor bedrijfsafval en huishoudelijk afval aan te passen. Aan de gescheiden inzameling en verwerking van huishoudelijk afval betaalt het verpakkend bedrijfsleven namelijk mee.

Geen snelle oplossing

Vorig jaar legde de Plastic Soup Surfer al 550 kilometer suppend af om aandacht te vragen voor afvalscheiding in de klas. Zijn Wakkere Wegwerpers Tour trok toen veel aandacht. Eurocommissaris Frans Timmermans gaf het startschot van zijn tocht van Maastricht naar Schiermonnikoog en Tinga kreeg veel media-aandacht. Gemeenten en (commerciële) inzamelaars gaven aan graag bij te dragen aan betaalbare gescheiden inzameling van afval op scholen, bijvoorbeeld via ‘white label’ inzameling waarbij private en commerciële inzamelaars afval samen inzamelen met één neutraal voertuig. Teleurstellend voor de milieuactivist was echter dat het verpakkend bedrijfsleven weigerde een vergoeding te betalen voor ingezamelde verpakkingen op basisscholen.

Vanaf 2023 valt verpakkingsafval uit scholen overigens onder de uitgebreide producentenverantwoordelijk en moet het bedrijfsleven dus wel meebetalen aan de inzameling en de verwerking. Tinga gaat dat niet snel genoeg. Hij hoopt in dit inmiddels al jaren slepende dossier op korte termijn progressie te boeken. Eerder bracht hij beweging in het statiegelddossier met zijn statiegeldpetitie.