Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 13 september 2021

Nieuw winkelgedrag beperkt omzetverlies kringloopbranche

Ondanks een onstuimig jaar hielden kringloopbedrijven in 2020 de schade beperkt. Er werden evenveel spullen ingezameld als voorheen en de werkgelegenheid nam zelfs licht toe.

Dat blijkt uit voorlopige cijfers van de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland (BKN). Jaarlijks verzamelt de vereniging cijfers uit de branche op het gebied van milieu, markt en mens.

De volledige sluiting van kringloopbedrijven, die in totaal zo’n 5 weken duurde, had verstrekkende gevolgen voor de branche in 2020. Terwijl winkels hun deuren dicht moesten houden, ontstond er in het hele land een opruimdrang die de kringloop overspoelde met spullen. Dit leidde ertoe dat vanwege de gebrekkige verkoop ook de inzameling tijdelijk stil kwam te liggen. Desondanks zamelde winkels in het hele jaar evenveel spullen in als in het recordjaar 2019: ruim 150 miljoen kilo. Wel daalde de kwaliteit van de spullen iets. Desalniettemin vond zeker de helft van de spullen een nieuwe eigenaar, het hoogste percentage hergebruik via verkoop ooit voor de branche.

Inzameling hangt sterk af van brengers

Opvallend noemt BKN het dat de inzameling sterk afhankelijk was van particuliere brengers en aanzienlijk minder van de ophaaldiensten georganiseerd door de winkels. De verklaring hiervoor is tweeledig. Allereest hebben kringloopbedrijven hun ophaaldiensten voor langere tijd opgeschort om hun medewerkers te beschermen. Men vond het destijds onveilig om met meerdere personen in één vrachtauto te zitten en om spullen bij mensen thuis op te halen. De angst voor corona was in 2020 immers groot. Het andere deel van de verklaring is dat veel mensen die spullen over hadden thuis kwamen te werken en het daarom voor veel mensen geen probleem was om de spullen zelf naar de kringloop te brengen. 

Nieuw winkelgedrag

Buiten de beperkingen en lockdowns om draaide de winkelfunctie van de kringloop gewoon door. Hoewel er in 2020 bijna 20 procent minder mensen over de vloer kwamen, bleef het verlies aan omzet beperkt tot onder de 5 procent. Klanten kwamen vaker met een duidelijk doel naar de kringloop, waar een groot deel deze normaliter gebruikt om te snuffelen. Dit nieuwe winkelgedrag resulteerde in een fors hoger bestedingsbedrag per klant, wat het omzetverlies beperkte .

Tegen verwachtingen in daalde de werkgelegenheid in 2020 bij de kringloopbedrijven niet. Mede vanwege steunmaatregelen van de overheid en het organiseren van alternatieve werkzaamheden kon de sector het personeel aan het werk houden. In absolute aantallen is het aantal medewerkers (vrijwilligers meegerekend) zelfs gestegen. Ook het aantal werkplekken voor mensen met een arbeidsbeperking nam iets toe.

Hoop

BKN put moed uit deze cijfers voor 2021. “De omstandigheden dit jaar zijn nóg uitdagender dan in 2020. De bijna volledige lockdown en trage heropening heeft opnieuw een deuk veroorzaakt in de omzet van kringloopbedrijven. Maar de laatste maanden is de situatie razendsnel verbeterd. Kort na de lockdown werden omzetrecords gebroken”, zegt Leonie Reinders, directeur van BKN. Dit geeft de sector hoop en bevestigt dat de kringloop de groei van afgelopen jaren weet vast te houden, aldus de organisatie.