Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA)

 

Adres:Postbus 2232
3500 GE Utrecht
Tel:088-7977102
E-mail:helpdesk@lma.nl
Website: www.lma.nl
Informatie
Het LMA registreert alle meldingen van binnenlandse transporten van afval. Zoals bedrijfsafval en scheepsafval. Het LMA stelt deze gegevens beschikbaar aan overheden voor handhaving, beleid en vergunningverlening.
De Stichting LMA is door het ministerie I&W aangewezen als de landelijke meldinstantie en door de 12 provincies als dienstverlenende organisatie voor het verwerken en distribueren van meldinformatie. De Stichting heeft de uitvoering per 1 januari 2005 uitbesteed aan NL Milieu en Leefomgeving (voorheen SenterNovem) dat later is overgegaan op AgentschapNl. Deze heeft de taken vervolgens op 1 januari 2013 overgezet naar RWS Leefomgeving. Het registreren van de meldingen van binnenlandse transporten van bedrijfsafval en gevaarlijk afval is vrijwel volledig geautomatiseerd via Amice. Vanaf 1 januari 2017 heeft RWS de taken van de Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) overgenomen. Doorvoor werd een convenant tussen IenM, VNG en IPO gesloten.
Het LMA zelf is eind 1993 opgericht voor de registratie van gevaarlijk afval en scheepsafval. Sinds 1 januari 1994 verwerkt het LMA de meldingen van deze stoffen. Vanaf 1996 werd voor acht provincies ook de gegevens van bedrijfsafval verwerkt. In 2001 kwam daar de provincie Utrecht bij en in 2005 volgden de resterende provincies (Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant), waardoor vanaf die tijd alle meldingen van bedrijfsafval en gevaarlijkafval, waaronder scheepsafval via het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) lopen.