Uit de inhoud van Vakblad Afval! september 2010

Vaop er op of er onder

Van en voor gemeenten, dat is het motto van de Vaop. Maar in de praktijk blijkt er van de coöperatieve gedachte weinig terecht te komen. Nu is de vraag of Vaop nog een functie heeft en zo ja, welke? Is er voldoende vertrouwen in de organisatie, het personeel en de toekomstige opdracht? Daar moeten de leden zich over buigen. Rondom de Vaop is vaak rumoer, maar nu komt het er op aan.

End-of-waste-criteria krijgen vorm

De sector staat te juichen. Volgend jaar neemt de afvalsector afscheid van stromen als ijzerschroot, papier en glas. Ze verliezen hun afvalstempel en heten officieel 'product'. IJzerschroot bijt de spits af. Onlangs verschenen de werkdocumenten met de end-of-waste-criteria. Hét discussiepunt: de verontreinigingsgraad. Die bepaalt welk en hoeveel afval de felbegeerde productstatus verkrijgt.

Meer recycling, minder CO2

Door volop in te zetten op recycling van afvalstoffen is in Nederland ruim 2.250 kton CO2-uitstoot per jaar extra te besparen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Universiteit Utrecht. De recyclingsector hoopt met de studie wetenschappelijke munitie in handen te hebben in de strijd met de verbranders. “Anders blijft het afval naar het laagste putje stromen.”

Beeldvorming en werkelijkheid

Brancheverenigingen staan voortdurend in de startblokken om aanvallen van buitenaf af te slaan. Soms wordt te laat of op de verkeerde manier gereageerd. Het publiek ziet dat vaak als bevestiging dat de aanval terecht was. Het wel of niet reageren en de wijze waarop moet daarom zo min mogelijk op basis van emoties gebeuren. Een paar voorbeelden uit de praktijk van de voortdurende strijd tussen beeldvorming en werkelijkheid.

Door de ogen van ....Arjen Wittekoek


Nedvangs verbluffende resultaten

Sinds de oprichting van Nedvang in 2005 doen veel verhalen de ronde. Argwaan, gesteggel, vriendjespolitiek, stiekem zelf een afvalbedrijf willen opzetten. “Ik heb de meest gekke geluiden over Nedvang gehoord”, vertelt directeur Jan Storm. De hergebruikpercentages van verpakkingsafval die Nedvang nu voor het eerst presenteert, moeten definitief een eind maken aan de kritieken.

Volop duurzame oplossingen bij Milieu 2010

Milieu 2010 is een nieuwe speler op de markt van milieubeurzen. De beurs richt zich op de ondernemer die duurzame milieuoplossingen zoekt.

Verbranden: nuttig of niet

De voorzitter van de Raad van State heeft een weigering van de minister van Vrom geschorst om export naar Duitsland van 50 ton gechloreerde oplosmiddelen toe te staan. In de uitspraak werd de voorlopige voorziening getroffen dat schriftelijke toestemming werd verleend voor de uitvoer. Door de weigering van de minister dreigde ernstige stagnatie te ontstaan in de opslag van de oplosmiddelen en andere afvalstoffen op de locatie van de exporteur.

Ifest: innovaties in milieu en energie

Ifest is een internationale milieubeurs die tweejaarlijks wordt gehouden in Gent. In oktober vindt de twaalfde editie plaats.

Netwerken bij Recycling 2010

Het voor de eerste keer georganiseerde Recycling 2010 is geen brede milieubeurs, maar een kleinere beurs die zich specifiek richt op recycling. Het moet een branchebrede vakbeurs worden, voor alle takken van de recycling.

Dé afvaloplossing voor de openbare ruimte

De 'gewone' afvalcontainer is vaak een doorn in het oog. Niet alleen neemt deze veel plaats in beslag, maar hij verspreidt op warme dagen vaak een hinderlijke geur. Gelukkig biedt SITA hiervoor de oplossing: de Molok® container.

De Wet dwangsom bij niet tijdig beslissen

Het idee achter de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen (de Wet dwangsom) is dat bestuursorganen geprikkeld worden om op tijd een beslissing te nemen na een aanvraag. Wanneer bestuursorganen te laat een besluit nemen, kan dat hen geld kosten. Sinds de inwerkingtreding op 1 oktober 2009 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State enkele uitspraken over deze Wet gedaan. Tijd om er eentje uit te lichten.

De scheepvaart: de vervuiler betaalt

In de scheepvaart wordt jaarlijks zo'n 370 miljoen kilo gevaarlijk afval ingezameld. De rest van het afval verdwijnt in het water of bij goedkopere buitenlandse havens. Dé methode om illegale lozingen tegen te gaan, lijkt vooruitbetalen. Onlangs is een nieuw betalingsysteem voor de binnenvaart uitgesteld tot januari. Voor zeeschepen bestaat het systeem al een jaar of drie.