Uit de inhoud van Vakblad Afval! mei 2006

Wanneer is AVI energiecentrale?

De Raad van State heeft in een recente uitspraak (19 april 2006, zaaknr. 200508370) beoordeeld of de installatie van Afvalverwerking Regio Nijmegen een verwerkingsinstallatie is voor de verwijdering van afvalstoffen dan wel een installatie die tot doel heeft om afvalstoffen nuttig toe te passen. Dat laatste komt in de praktijk steeds vaker voor. De uit de verbranding van afvalstoffen vrijkomende warmte wordt omgezet in energie (stoom en stroom). Waar ligt de grens tussen beide vormen van afvalverwerking? En waarom is het van belang?

Hoe duurzaam is de import?

Nu het Duitse afval ons land overspoelt, zou er in Nederland best wat verbrandingscapaciteit bij kunnen. Maar is die export wel blijvend, zo vroeg men zich op het tweede Proenvi-congres 'Grensgevallen' in Düsseldorf af. De Nederlandse situatie vanuit Duitsland bekeken.

Vuile bagger: een erfenis met veel successierechten

Baggeren is noodzakelijk om de vaarwegen bevaarbaar te houden en het waterpeil te regelen. De meeste bagger kan rechtstreeks of na rijping en zandscheiding worden hergebruikt. Een deel is echter ernstig verontreinigd. Dit is een erfenis uit het verleden toen milieuzorg nog minder hoog in het vaandel stond. Er ligt zogezegd een immense berg afval onder de oppervlaktewateren in Nederland. Opruimen is niet gemakkelijk. Bovendien: waar laat je het vervolgens?

Leg focus op primaire proces

Voor daadwerkelijke efficiëncy-voordelen in de bedrijfsvoering is een onderscheid tussen administratieve- en procesautomatisering essentieel. De eerste levert relatief weinig voordelen op. De laatste legt de nadruk op het primaire bedrijfsproces en krijgt in de afvalsector, zeer terecht, steeds meer aandacht.

Sturen op intuïtie is passé

“Snel en flexibel inspelen op de dynamiek in de markt en behoeften van klanten is voor de afvalbranche nog geen gemeengoed. Veel afvalinzamelaars besturen hun bedrijf zonder dat ze beschikken over voldoende vitale bedrijfsinformatie. Maar sturen op intuïtie is binnenkort echt passé. Wil de afvalsector haar nationale en binnenkort ook internationale concurrenten voor blijven dan is het de hoogste tijd om de sprong naar Enterprise Resource Planning (ERP) te wagen.” Dat stelt Jean Pierre Brouwers, senior business consultant bij Ordina.

ERP: na het zuur het zoet

Automatisering geeft veel voldoening, maar kan ook heel wat zweetdruppels kosten. Hoe complexer het systeem, hoe moeilijker de implementatie. ERP-systemen zijn complete administratieve systemen. Ze zijn echter nooit één op één aan te sluiten op de bedrijfsprocessen. Bovenal moet de organisatie eraan toe zijn.

Automatisering op koers?

De afval- en reinigingssector werkt al jaren aan de implementatie van nieuwe geautomatiseerde toepassingen. We verbazen ons echter nog steeds over de hoeveelheid informatie die de partijen uitwisselen op papier of spreadsheets. De vraag is of de branche qua automatisering wel op koers ligt.

Elektronische begeleidingsbrief scheelt veel papierwerk

Het beheer van een afvalverwerkingsbedrijf gaat gepaard met een omvangrijke administratie. Elke vracht is immers voorzien van een begeleidingsbrief die moet worden uitgegeven, geadministreerd en gearchiveerd. Een elektronische begeleidingsbrief levert een aanzienlijke administratieve lastenverlichting. Bij Afvalverwerking Vink in Barneveld is een pilot met de elektronische begeleidingsbrief van start gegaan.

En profil: Kees Voormeulen


Diesel moet gesloten ruimtes uit

Dat vorkheftrucks op diesel niet meer in gesloten ruimtes mogen rijden, weten we al een tijdje. Voor de werkgevers plotseling, maar volgens Arbeidsinspectie al sinds 1995, mag je medewerkers echter evenmin blootstellen aan de DME van shovels, kranen en vrachtwagens in een gesloten ruime. “De uitstoot bevat te veel kankerverwekkende stoffen”, zegt de Arbeidsinspectie. “Dat moet eerst maar eens bewezen worden!” vindt VNO-NCW.

Het optimum van wervelstroomscheiders

Nederland is niet innovatief genoeg. We moeten slimmer werken, zo vertellen politici in koor. Het vakblad Afval! maakt een rondgang langs Nederlandse onderzoekscentra, en beschrijft kansrijke technologische doorbraken voor de afvalwereld. Aflevering 8: de wervelstroomscheider.

Erop uit! Of: de avonturen van een twijfelaar

Enkele jaren terug schreef ik op deze plaats over de vergunning die vervoerders in een groot aantal gevallen moeten hebben als zij op Duits grondgebied met afvalstoffen rijden. Die Transportgenehmigung bestaat nog altijd. De eerste aanvragers zijn zo langzamerhand al weer aan hun verlenging toe. Of hebben ooit een aantal Euralnummers genoemd en die behoeven uitbreiding of aanpassing. Want let op; uw met moeite verworven vergunning stelt niets voor als u een afvalstof met een Euralnummer vervoert dat niet op de vergunning staat. De hele molen begint daardoor opnieuw te draaien.

Reactie op artikel 'AmvB Melden ook voor gemeenten!'

In Afval! nummer 2 (maart 2006) beschrijft het artikel http://www.afvalonline.nl/artikel?id=7404 ('AmvB Melden ook voor gemeenten!') de meld- en registratieverplichtingen voor gemeenten, die (onder andere) voortvloeien uit het Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen (AMvB Melden). Sommige van deze verplichtingen zijn echter niet correct weergegeven.

X-Serie van GINAF vernieuwd met Clean5 Engine

De voertuigen inde X-Serie van GINAF zijn compleet vernieuwd. En dus klaar voor de nieuwe aanscherpte Europese emissienormen. Vooral de Clean5 Engine, een geheel nieuwe motor, is hier het paradepaardje, door een zeer uitgekiend brandstofverbruik, een lange levensduur en een grote betrouwbaarheid.

Orlaco: nieuwe inzichten over optimale veiligheid

De firma Orlaco uit Barneveld heeft recent een onderzoek door TNO laten uitvoeren om de betekenis van een camera-monitorsysteem vast te stellen voor een optimaal werkproces en veiligheid. Orlaco heeft al veel kennis en ervaring door de meer dan vijftien jaar lange specialisatie in zichtoplossingen voor de milieusector. Dit onderzoek biedt echter belangrijke nieuwe inzichten.