Categorie: Bedrijven | Gepubliceerd: 04 april 2017

Arie de Jong vertrekt bij ARN

Na acht jaar autorecycling vindt Arie de Jong het mooi geweest. Vandaag heeft hij bekend gemaakt te willen stoppen als algemeen directeur van ARN en op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging.

Arie 01.jpgArie de Jong, directeur ARN.
Foto: Photo Republic

Wat Arie de Jong betreft is de klus geklaard. De afgelopen jaren zijn de recycleprestaties gestegen en zijn de kosten gedaald. Voor hem is dat een natuurlijk moment om te kijken naar de volgende stap in zijn carrière. “ARN is in een nieuwe fase beland. In de afgelopen acht jaar bij ARN, waarvan zes jaar als algemeen directeur, is mijn opdracht vervuld. De focus ligt nu op het behouden van de recyclingprestatie. Daar ligt niet mijn uitdaging”. Die uitdaging zal liggen op een positie met eindverantwoordelijkheid op het snijvlak van techniek en commercie. “Hiertoe reken ik ook ondernemingen die opereren in bijvoorbeeld de energie- of watervoorziening, technische dienstverlening en automobielindustrie. Overname van, of deelnemen in een onderneming van bijvoorbeeld een uitstappende ondernemer, of opereren op interim basis om een volgende generatie voor te bereiden op hun nieuwe rol, behoren ook tot de mogelijkheden.” De exacte datum van uitdiensttreding is nog niet bekend, maar is in de loop van dit jaar. Dat geeft de organisatie de tijd om na te denken over een goede invulling van deze directiepost.

“Arie de Jong heeft een belangrijke bijdrage geleverd”, zegt Peter Janssen voorzitter van de raad van commissarissen. “Hij heeft als algemeen directeur van ARN Holding het voortouw genomen in de ontwikkeling en realisatie van een Post Shredder Technology fabriek in Tiel. Deze fabriek verwerkt de laatste resten van een afgedankte auto, na demontage door het autodemontagebedrijf en het vermalen in een shredder, tot hernieuwde grondstoffen voor hergebruik.”

Nog veel te doen

Hoewel volgens de Jong ARN in een consolidatiefase is beland, valt er voor zijn opvolger nog veel te doen. “De belangstelling van de automobielbranche zou wat sterker mogen zijn voor het werk van ARN. Wij kunnen als automobielbranche trots zijn op onze recyclingprestatie en dat breder uitdragen. De recyclingprestatie van meer dan 95 procent is echt heel hoog.”

Daarnaast vindt hij ook dat er onvoldoende ketenverantwoordelijkheid is, omdat alleen fabrikanten en importeurs verantwoordelijk zijn voor de doelstellingen. “In België bijvoorbeeld heeft de shredder er baat bij een hoog recyclingpercentage te realiseren om daarmee zijn kosten voor het storten van inerte of niet brandbare materialen goedkoper te maken.” Over de belangstelling voor de circulaire economie heeft de Jong ook nog een noot te kraken: Ik constateer nog wel een fors gat tussen realisme en idealisme. Een circulaire economie bereik je niet alleen maar door doelstellingen te bedenken of te geloven dat je alles goed kunt hergebruiken in een gelijkwaardige toepassing. Ga eens bij een afvalverwerker kijken of kom naar onze Post Shredder Technology fabriek waar we het shredderafval verwerken. Dan zal je constateren dat het opnieuw gebruiken van materiaal ook voor een laagwaardigere toepassing al een hele uitdaging is.”