Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 11 februari 2022

Aandeelhouders pushen Coca-Cola richting meer hervulbare flessen

In 2030 wil Coca-Cola 25 procent van haar dranken verkopen in retourneerbare, hervulbare flessen, tegenover de huidige 16 procent.

Lang niet alle verpakkingen van Coca-Cola zijn hervulbaar.
Foto: Coca-Cola

De belofte is een reactie op een hangend voorstel van aandeelhouders, ingediend door ngo As You Sow en de financiële instelling Green Century Capital Management, waarin het bedrijf wordt gevraagd sterkere doelstellingen voor hervulbare verpakkingen vast te stellen.

De inzet op meer hervulbare verpakkingen is volgens As You Sow één van de meeste effectieve manieren om afval te verminderen, minder grondstoffen te gebruiken en de CO2-uitstoot te verlagen. Recent bleek nog uit een analyse van milieuorganisatie Oceana dat meer gebruik van hervulbare flessen aanzienlijk kan bijdragen aan minder plasticvervuiling in zee.

Op dit moment bestaat bijna de helft van de verpakkingen van Coca-Cola uit petflessen voor eenmalig gebruik, wat jaarlijks 3 Mton aan plastic verpakkingen oplevert. In de VS wordt minder dan 30 procent van deze flessen gerecycled.

Op veel markten heeft het bedrijf echter al lang aanzienlijke hoeveelheden hervulbare flessen in gebruik. Daar worden inzamelpercentages genoteerd tot soms wel 90 procent. Flessen blijken bovendien 20 tot 40 keer te kunnen worden hergebruikt.

Hervulbare flessen zijn goed voor 50 procent of meer van de bedrijfsomzet op meer dan 20 wereldmarkten, en 25 procent of meer op nog eens 40 markten, maar Coca-Cola had zich tot nu toe niet verplicht om de doelstellingen en tijdschema's voor de inzet van hervulbare flessen strategisch te verhogen, behalve in één land - Brazilië.

As You Sow gaat het voorstel van Coca-Cola nu nader bestuderen om te zien of dit ambitieus genoeg is.