Categorie: Management | Gepubliceerd: 29 maart 2022

'Hoge brandstofprijzen kunnen leiden tot hogere afvalprijzen'

Ondanks een tegemoetkoming van de Duitse federale regering kunnen de hoge brandstofprijzen de afvalprijzen in het land doen stijgen. Ook in Nederland sluiten brancheorganisatie niet uit dat ontdoeners van afval hogere prijzen zullen moeten gaan betalen.

De hogere brandstofprijzen kunnen worden doorgerekend aan ontdoeners. Daarvoor waarschuwden Patrick Hasenkamp van de Duitse Vereniging van Gemeentelijke Ondernemingen (VKU) en Peter Kurth van de Duitse brancheorganisatie van de private afvalsector afgelopen weekend in Die Welt. "De meerkosten voor diesel zijn zo hoog opgelopen dat we ze niet blijvend kunnen opvangen", aldus Hasenkamp. De federale regering wil de energiebelasting op brandstoffen voor een periode van drie maanden verlagen. Maar volgens Hasenkamp is dat niet meer dan een "dempend effect". Het gaat namelijk om zo'n 14 cent per liter, terwijl de dieselprijs in totaal met 85 cent per liter stijgt. Kurth laat weten dat private bedrijven met dezelfde last kampen. Of de verlaging van de energiebelasting voldoende is, moet per bedrijf worden bekeken.

"Grote zorgen"

In Nederland heeft het kabinet aangekondigd de accijns op brandstof per 1 april te verlagen. Deze verlaging drukt de benzineprijs met 17 cent en die van diesel met 11 cent. Hoe kijkt de Nederlandse afvalbranche aan tegen de situatie? NVRD-directeur Wendy de Wild: "We zien dat voor onze leden er een combinatie van uitdagingen op ons afkomt: brandstofprijzen (met ook effect op de medewerkers die naar het werk komen), energieprijzen, inflatie en ook schaarste op grondstoffen zoals staal voor onder andere ondergrondse containers. Op dit moment heb ik nog geen concrete signalen dat dit op korte termijn leidt tot hogere prijzen voor de ontdoeners, maar dit alles baart ons natuurlijk wel grote zorgen."

Bij de Vereniging Afvalbedrijven denkt directeur Robbert Loos dat de ontdoener van afval vroeger of later de effecten van de gestegen brandstofprijzen zal merken. "Het is onmiskenbaar dat de brandstofprijzen onvoorzien hard zijn gestegen. Dit merken ook de leden van Vereniging Afvalbedrijven die actief zijn in de afvalinzameling- en rioleringssector. Het is afhankelijk van de contractuele afspraken hoe er met deze kostenstijging kan worden om gegaan. In voorkomende gevallen bevatten contracten afspraken die meebewegen met dergelijke ontwikkelingen. In andere gevallen zal de dienstverlener het gesprek met zijn klant hierover willen voeren om te onderzoeken of het mogelijk is om gezamenlijk tot een regeling te komen. De gestegen brandstofprijzen maken onze dienstverlening duurder, de accijnsverlaging zal dit enigszins dempen. Vroeger of later zal de ontdoener van afval dit ook gaan merken." Aan de andere kant wijst hij ook op factoren die de prijsstelling juist positief beïnvloeden. "Zo zijn bijvoorbeeld de prijzen voor de afzet van diverse teruggewonnen grondstoffen juist gestegen."

"Efficiënter plannen"

Volgens Machiel Bode, sectormanager Transport en Logistiek bij ING, is het voor de transport- en logistieksector belangrijk om efficiënt met brandstof om te springen. “Dat was al noodzakelijk vanuit een duurzaamheidsperspectief, maar naar CO2-reductie levert iedere bespaarde liter diesel ook een beter rendement op.” Hij adviseert onder meer om huidige vrachtwagens te vervangen voor nieuwe en zuinigere vrachtwagens. “Dat vervangen kost meestal wat tijd. Op korte termijn is het meeste resultaat te behalen met een zuinigere rijstijl, een hogere beladingsgraad, inzet van langere voertuigen en efficiënter plannen en organiseren. En ga het gesprek met opdrachtgevers aan, over het herinrichten van de dienstverlening om het verbruik van brandstof te verminderen.”