Categorie: Regels, toezicht en rechtspraak | Gepubliceerd: 02 augustus 2022

EU-Hof: 'Vuilnisauto's vallen ook onder truckkartel'

Een kartel van vijf van de grootste vrachtautofabrikanten in Europa moet serieus rekening gaan houden met claims van inkopers van vuilnisauto's. Een poging van Daimler om deze van tafel te vegen, is gestrand bij het Europese Hof.

Gedupeerden van het Europese truckkartel hebben een slag gewonnen in hun strijd voor een schadevergoeding.
Foto: 123rf.com/ Wavebreak Media Ltd

In 2016 legde de Europese Commissie een boete van 3 miljard euro op aan vijf vrachtautofabrikanten. Van 1997 tot 2011 hadden zij in onderling overleg namelijk prijsafspraken gemaakt en nieuwe technologieën voor schonere motoren tegengehouden. Door dit truckkartel konden de fabrikanten vrachtauto’s jarenlang voor veel te hoge prijzen verkopen en stootten de voertuigen meer emissies uit dan noodzakelijk.

Na de miljardenboete volgden uiteraard de claims van gedupeerden. In Nederland riep Transport en Logistiek Nederland (TLN) inkopers op zich te melden voor een collectieve claim. Elders in Europa startten vergelijkbare initiatieven.

Vergoeding voor vuilniswagens

Wie er recht heeft op een schadevergoeding, hoe hoog deze vergoeding dan moet zijn en wanneer deze moet worden uitbetaald ligt juridisch complex. Niet voor niks lopen zaken rond claims vele jaren. Voor inkopers van vuilnisauto’s is er echter weer iets meer uitzicht op een goede afloop. Het Europese Hof heeft maandag (1 augustus) namelijk bepaald dat vuilnisauto’s ‘binnen de reikwijdte vallen van de producten die vallen onder het kartel’.

Fabrikant Daimler probeerde een claim van het Duitse district Northeim eerder van tafel te vegen door te stellen dat de vuilnisauto’s die het district had gekocht in 2006 en 2007 niet onder het kartel vielen, omdat het ‘gespecialiseerde voertuigen’ zijn. Maar het Hof van Justitie van de Europese Unie gaat daar dus niet in mee.

In een eerste reactie laat TLN weten dat de uitspraak goed nieuws lijkt voor gedupeerden. Wat de uitspraak precies betekent voor de claim die de vervoerdersorganisatie indiende in samenwerking met een gerenommeerd internationaal advocatenkantoor, wordt nog bekeken.

Daimler heeft het Duitse persbureau DPA laten weten de beslissing van het Hof te accepteren. Het tekent daar echter wel direct bij aan dat er nog vele vragen over eventuele schadeclaims openstaan. De fabrikant is ervan overtuigd dat zijn klanten geen schade hebben geleden.

Gerelateerde artikelen