Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 19 oktober 2022

L'Ortye onderzoekt afvaltransport over water

Logistiek bedrijf L'Ortye start een pilot met het vervoeren van afval over water.

Maandag 17 oktober is L'Ortye gestart met het verbalen van restafval, om dit vervolgens per binnenvaartschip af te voeren naar de afvalenergiecentrale van AVR in Rotterdam. Tijdens deze proef wil het bedrijf onder meer ervaring op doen met het feitelijk verbalen van afval, de op- en overslag en het monitoren van de temperatuur in de afvalbalen middels speciaal aangebrachte sensoren. De gehele pilot duurt ongeveer een week en bestaat uit één transport van zo'n 1,5 kton restafval. Jaarlijks wordt nu circa 160 kton Limburgs huishoudelijk restafval over grote afstand via de weg naar de AEC van Attero in Wijster (Drenthe) vervoerd. 

L'Ortye, een Limburgs familiebedrijf op het gebied van verduurzaming van logistiek, wil met de proef aantonen dat het vervoer van afval via het water een flinke bijdrage levert aan de reductie van CO2-uitstoot. Cruciaal daarbij is dat het afval tijdens de pilot in balen vervoerd wordt. Er wordt in Nederland al wel huishoudelijk restafval per schip vervoerd, maar enkel in perscontainers en los gestort. Door het afval vóór het vervoer al te verbalen, kan er een groter volume per schip vervoerd worden en is er minder geur- en ongedierte-overlast.

Daarnaast moet het transport over water bijdragen aan het verminderen van files op de weg en kan het een oplossing vormen voor het chauffeurstekort. Eén schipper kan volgens het bedrijf namelijk hetzelfde werk verzetten als vijftig vrachtwagenchauffeurs. De pilot krijgt ondersteuning van de Topsector Logistiek, Liof (de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Limburg), Zuid-Limburg Bereikbaar en het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Ook Renewi, AVR en Fransbergen zijn partner in de proef.

Onderzoeken

Sinds 2019 heeft het Bureau Voorlichting Binnenvaart in opdracht van Topsector Logistiek verschillende onderzoeken gedaan naar de kansen, knelpunten en voorwaarden om in eerste instantie meer huishoudelijk restafval via het water te gaan vervoeren. In dat kader zijn er een drietal voorbeeldcasussen uitgewerkt van gemeentes gelegen aan de MIRT Goederenvervoercorridors. Daaruit blijkt onder meer dat de inzet van binnenvaart voor het transport van Limburgs huishoudelijk restafval tussen de 30 en 65 procent CO2-reductie kan opleveren. Deze concrete pilot is de volgende stap.