Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 17 februari 2023

Afvalsector spreekt met Verbond van Verzekeraars

Steeds meer brandgevaarlijke materialen belanden bij het afval. Wat betekent dat voor de verzekerbaarheid van de sector?

Om deze vraag te beantwoorden zijn afvalbedrijven en brancheverenigingen uit de sector in gesprek gegaan met verzekeringsadviseurs en verzekeraars. In groepjes hebben zij gesproken over preventieve maatregelen, wet- en regelgeving en de opbouw van (incident)data en kennis. Volgens het Verbond van Verzekeraars wordt vaak onvoldoende geleerd van incidenten, omdat het zicht op een oplossing vaak ontbreekt vanwege de grote hoeveelheid processen, producten en bedrijven. Daarom zou de sector verder moeten toewerken naar meer continue systemen van controle, (incident)rapportage en verbetering. Dit maakt brandrisico’s beter beheersbaar en zal de verzekerbaarheid doen toenemen. Verzekeraars en adviseurs moeten vanuit het grote aantal verschillende soorten bedrijven in deze branche ieder risico zo veel mogelijk individueel beoordelen en hiervoor verzekeringsoplossingen bieden.

Hoe nu verder

Op basis van ideeën die tijdens de gesprekken naar voren kwamen, zijn volgens het Verbond verschillende vervolgtrajecten afgesproken, waaronder het ontwikkelen van een risicomodel (inventarisatie van risico’s met bijpassende beheersmaatregelen), een ‘brandladder’ (een instrument om het niveau van risicobewustzijn van onderneming te meten) en een incidentendatabase met (bijna) incidenten om van te leren. Ik zou het Verbond graag zien dat er een maatschappelijk debat komt over het terugdringen van lithium-ion batterijen in de afvalstroom.

Hogere premies

Beleidsadviseur van het Verbond van Verzekeraars Marko van Leeuwen bevestigde vorig jaar aan Vakblad Afval! dat het verzekeren van afvalbedrijven lastiger wordt: “In vergelijking met tien jaar geleden hebben afvalbedrijven de afgelopen jaren meer bij ons gemeld dat ze steeds hogere premies moeten betalen en te maken hebben met steeds strengere voorschriften en hogere risico’s. Dit duidt op meer incidenten in de afvalsector.”

In 2021 pleitte de Inspectie Leefomgeving en Transport samen met Omgevingsdienst NL voor een statiegeldregeling op lithiumionbatterijen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit zou voorkomen dat zo’n 70 procent van deze batterijen bij het restafval komt.