Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 13 juli 2023

Lidl wil meer groente redden en stapt uit Too Good To Go

Om meer groente en fruit te redden van voedselverspilling, breidt Lidl haar 'Verspil mij niet'-concept uit en stopt ze haar samenwerking met Too Good To Go.

Een 'Verspil mij niet'-tas van Lidl.
Foto: Henk van der Giesen

In alle 440 vestigingen van de supermarktketen biedt Lidl haar klanten een zogeheten ‘Verspil mij niet’-groente- en fruittas aan om voedselverspilling tegen te gaan. In de tas zitten verse groente en fruit dat niet meer verkocht kan worden, maar wel geschikt is voor consumptie. Afhankelijk van de hoeveelheid beschikbare groente en fruit, die aan de criteria voldoen, worden de tassen dagelijks aangeboden. Een tas is voor 3 euro te koop, zonder reservering.

Door deze uitbreiding van het ‘Verspil mij niet’-concept stopt Lidl haar samenwerking met Too Good To Go (TGTG). De afgelopen drie jaar heeft Lidl bijna 2 miljoen TGTG-boxen verkocht, via de TGTG-app. Esmeé van Veen, duurzaamheidsmanager van Lidl: “Mede dankzij onze samenwerking met Too Good To Go hebben we de afgelopen drie jaar geleerd hoe we nog meer voedsel kunnen redden. Doordat we de ‘Verspil mij niet’-tassen direct in de winkel samenstellen en de processen geoptimaliseerd hebben, kunnen we nog meer groente en fruit van de verspilling redden.”

TGTG-Country Director Nederland Geertje Zeegers: “Onze missie is om iedereen te inspireren en het mogelijk te maken om samen voedselverspilling tegen te gaan. Dat we in drie jaar tijd meer dan 1,9 miljoen groente- en fruitboxen hebben gered met Lidl Nederland is een resultaat om trots op te zijn. We zijn blij dat Lidl onze missie blijft delen om voedselverspilling tegen te gaan.”

50 procent minder voedselverspilling

Lidl heeft als doel om in 2030 haar voedselverspilling met 50 procent te hebben verminderd ten opzichte van 2018. In 2019 is de keten met het ‘Verspil mij niet’-concept begonnen. Hiermee worden producten op de laatste dag van hun houdbaarheid voor 0,25 euro of 0,50 euro (voor vlees, vis en vegetarische producten) verkocht. Het overgebleven brood van Lidl dat niet meer geschikt is voor menselijke consumptie verwerkt mengvoederbedrijf Nijsen tot veevoer voor Kipster-kippen. De eieren van deze kippen liggen bij Lidl in de schappen. Onder meer deze initiatieven hebben geleid tot 31 procent minder voedselverspilling, aldus Lidl.