Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 28 september 2023

Zorgen over omzet bij logistiek ondernemers

De uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek blijven toenemen. Dit komt niet alleen door personeelstekorten, maar ook door omzetdalingen en een toegenomen aantal faillissementen.

De omzet in het goederenvervoer over de weg is in het tweede kwartaal van 2023 met 3,7 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Volgens het CBS komt dit onder meer door minder productie in de industrie, een achterblijvende bouwsector en het teruglopen van de internationale handel. In de logistieke dienstverlening is de omzet in het tweede kwartaal van 2023 zelfs met 14,4 procent gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit blijkt uit de Sectormonitor 2023-Q2 van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).

In de bedrijfsenquête STL noemen logistieke werkgevers het behoud van omzet, werk en klanten (41 procent) dan ook het belangrijkste thema. Dit heeft mede te maken met een bijna verdubbeling van het aantal faillissementen: in het tweede kwartaal van 2023 waren dat er 40 ten opzichte van 21 faillissementen in het tweede kwartaal van 2022. De hoeveelheid faillissementen in het tweede kwartaal van 2023 is ook hoger dan in de voorgaande kwartalen.

Het vinden van personeel (21 procent) en behouden van personeel (18 procent) noemen logistieke ondernemers ook nog steeds als belangrijk thema’s. Het aantal openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs blijft aan het eind van het tweede kwartaal van 2023 met ruim 8.000 nagenoeg stabiel ten opzichte van voorgaande kwartalen. Ten opzichte van het tweede kwartaal in 2022 (7.400) ligt het aantal openstaande vacatures hoger. Daarbij lag de instroom van nieuwe chauffeurs met 2.286 lager dan de uitstroom van 2.411. In vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar lagen zowel de instroom (2.973) als de uitstroom (2.505) lager.

Gerelateerde artikelen