Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 15 februari 2022

Eemshaven gaat voor wereldprimeur in windmolenrecycling

De recycling van de bladen van windmolen is behoorlijk complex waardoor bedrijven ze nog op grote schaal storten, maar volgens consortium Decom North is er een oplossing in zicht.

Eenmaal afgedankt zorgen de bladen van windmolens voor een milieuprobleem. Ondanks enkele hoopvolle initiatieven worden ze nog op grote schaal gestort.
Foto: Pixabay

Aanstaande donderdag (17 februari) sluiten verschillende partijen in de Eemshaven een convenant dat de start betekent van een gesloten keten van aanvoer, ontmanteling en hergebruik van windmolenbladen. Bedrijven, onderwijsinstellingen en enkele andere organisaties slaan de handen ineen om de recycling van de bladen toch mogelijk te maken.

In het westelijk deel van de Eemshaven wil hun consortium Decom North de vooral uit composiet vervaardigde bladen recyclen in een nieuwe installatie. De bladen moeten er in stappen verkleind worden tot er uiteindelijk slechts korrels overblijven. Die moeten de grondstoffen van nieuwe producten, zoals oeverbeschoeiingen, mallen en bruggen, gaan vormen. 

Stip op de horizon

Binnen enkele jaren moeten de honderden windmolens op zee ten noorden van de Eemshaven onderdeel zijn van een integraal recyclingsysteem. Een proeffabriek moet tegen die tijd op volle toeren draaien.

De stip op de horizon voor het consortium is het volledig sluiten van de kringloop van windmolenbladen. Kortom: oude bladen moeten gerecycled worden tot nieuwe blad. Om dat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen, is er in de proeffabriek volop ruimte voor onderzoekers en studenten in het kader van het Kennisproject Hoogwaardige Toepassingen. Zij bezien ook of meer soorten materiaal via hetzelfde proces verwerkt kunnen worden.

Tussenoplossing

Totdat het zover is, wendt het consortium zich tot Neocomp in Bremen. Dat bedrijf verwerkt de glasvezels en kunsthars uit geknipte rotorbladen in cement. Het systeem van een ‘one-stop-shop’ voor de verwijdering van afgeschreven rotorbladen wordt daarmee al in de praktijk gebracht. De stromen van land en van zee vinden elkaar straks in de Eemshaven, waar rotorbladen overigens ook gerepareerd kunnen worden.

Voor het windmolenrecyclingproject stelden HorYzon en Hogeschool Windesheim de businesscase op, waarin Chemport Europe, Groningen Seaports en het Offshore Wind Innovation Centre een belangrijke rol spelen, net als de bedrijven Buss Terminal, Mammoet, Lubbers Transport, DHSS Eemshaven, Bek & Verburg, Nehlsen metaalrecycling, CRC Industries, SCS Logistics/Shipco Transport en Nedcam Solutions.

Moeilijke business, maar niet kansloos

De recycling van de bladen van windmolens is geen gemakkelijke business. In Nederland verwerkte eerder recycler Demacq de bladen tot nieuwe grondstof voor producten als oeverbeschoeiingen, tafels en vloertegels. Dit Vlissingse bedrijf ging anderhalf jaar geleden echter failliet.

Uit een studie uit 2020 van Port of Rotterdam bleek desondanks dat het recyclen van windmolenbladen kansen biedt – mits de wieken versterkt zijn met koolstofvezels. De businesscase voor wieken met glasvezels zou wel zwak zijn. Nieuwe initiatieven blijven dan ook opduiken. Vorig jaar ontving Circular Recycling Company (CRC) bijvoorbeeld nog subsidie uit het Europese herstelfonds voor de bouw van een recyclinginstallatie voor onder andere windmolenbladen op de Tweede Maasvlakte.

Buiten Nederland wordt er overigens ook geëxperimenteerd met de recycling van de bladen. Afgelopen zomer maakte het Duitse bedrijf Global EnerTec bijvoorbeeld nog bekend een proeffabriek te gaan bouwen om koolstofvezel versterkt kunststof te gaan recyclen, bijvoorbeeld van windmolenbladen.