Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 24 augustus 2023

Ook aandacht voor afval in overheidscampagne

In de nieuwe 'Zet ook de knop om'-campagne geeft de overheid concrete adviezen over klimaatvriendelijke keuzes. Met daarbij ook aandacht voor het verminderen van de hoeveelheid afval en circulair ondernemen.


Logo van de campagne 'Zet ook de knop om'. Foto: Rijksoverheid

De vernieuwde campagne ‘Zet ook de knop om’ gaat vandaag (24 augustus) van start. De campagne gaat in op de noodzaak om de CO2-uitstoot in Nederland omlaag te brengen en benadrukt hierin de gezamenlijke inspanning die dat vraagt van overheden, bedrijven en mensen thuis. Daarnaast geeft de overheid in haar campagne concrete adviezen over klimaatvriendelijke keuzes. De campagne brengt niet alleen in beeld waarom het belangrijk is om te verduurzamen, maar ook met welke grote en kleine keuzes dat kan.

De Rijksoverheid is vorig jaar april begonnen met de eerste ‘Zet ook de knop om’-campagne. Destijds ging het vooral om het besparen van energie, onder meer om niet afhankelijk te zijn van Russisch gas. Deze keer staat de urgentie om klimaatverandering tegen te gaan centraal. Enkele besparingstips voor mensen thuis zijn om de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal te gebruiken en teveel gekocht groente en fruit niet weg te gooien maar in te vriezen. Bedrijven en organisaties krijgen onder meer de tip om hun product te herontwerpen en daarbij grondstoffen een tweede kans te geven.

Start 

De campagne is vanaf vandaag te zien in Nederlandse bioscopen, vanaf zaterdag 26 augustus in verschillende dagbladen te lezen en vanaf maandag 28 augustus op radio en tv te horen en te zien. ‘Zet ook de knop om’ is een initiatief van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat, van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Infrastructuur en Waterstaat en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.