Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 12 december 2023

Ook Renewi loopt aan tegen beperkingen laadcapaciteit

Met 1.250 vrachtauto's heeft Renewi één van de grootste vrachtautovloten van Nederland. In 2030 moet 80 procent van die vloot emissieloos zijn. Daarvoor moet nog heel wat gebeuren.

Harm Deckers van Renault (links) met Renewi's Jan-Pedro Vis. Op de achtergrond de elektische truck.
Foto: Renewi

Vandaag (12 december) neemt Renewi zijn elfde zogenoemde batterij-elektrische vrachtauto in gebruik. De locatie in Son krijgt een 100 procent elektrische Renault. Het is geen standaard sleuteloverdracht: de chauffeur krijgt een uitgebreide training. “Elektrisch rijden is meestal even wennen voor de chauffeur”, zegt Harm Deckers, International Fleet Sales Manager bij Renault Trucks. “Een goede instructie en uitleg over bijvoorbeeld het effect van de belading op de actieradius zorgt voor een efficiënter gebruik van de wagen. Ook wordt er uitgelegd hoe je berekent of je moet bijladen tijdens de werkdag en welke veiligheidsfeatures er in de wagen zitten”, legt Deckers uit.

Op dit moment is ongeveer 15 procent van de totale CO2-voetafdruk van Renewi toe te schrijven aan het eigen wagenpark. Omdat het bedrijf tegen 2030 de directe en indirecte uitstoot van CO2 met minimaal 50 procent wil verminderen, zet het ook in op een vloot die in dat jaar voor 80 procent emissieloos is.

Laadcapaciteit

Een uitdaging daarbij is de capaciteit op het stroomnet. Voor grotere aantallen elektrische vrachtwagens op één locatie, zijn er laadpleinen nodig. Op een aantal Renewi-locaties is er voldoende capaciteit op het stroomnet beschikbaar doordat er grote aansluitingen zijn voor de sorteer- en productielijnen die in de nacht niet draaien. Er zijn echter ook locaties waar Renewi te weinig restcapaciteit heeft op het stroomnet. Renewi geeft aan dat het daarom samenwerking onderzoekt met externe partijen rond deze locaties.

“Elk jaar recyclen we miljoenen tonnen materialen en geven we ze een nieuw leven. Hiermee vermijden wij CO2-uitstoot”, zegt Jan-Pedro Vis, Renewi’s directeur productmanagement en innovatie Nederland. “Echter, onze eigen activiteiten stoten CO2 uit. We zoeken daarom voortdurend naar oplossingen en innovaties om onze voetafdruk te verkleinen. Het verduurzamen van ons wagenpark is hier uiteraard een belangrijk onderdeel van. Daarenboven vermindert elektrisch rijden ook nog fijnstof, geluidsoverlast en de stikstofdepositie. Het is van belang dat we nu veel ervaring op doen en in de praktijk de configuratie ondervinden. Gewicht, actieradius en laadinfrastructuur zijn hierbij belangrijk. De opgedane ervaringen en kennis zullen veel inzage geven.”    

Zero-emissiezones

Als eerste zet Renewi de elektrische wagens vooral in de stedelijke gebieden in. Vanaf 1 januari 2025 voeren namelijk ruim 25 grote gemeenten zero-emissiezones in. Daarnaast draagt fijnmazige inzameling met partners en gezamenlijk inzameling, middels het initiatief Green Collective ook bij aan een efficiëntere inzameling, waardoor er minder kilometers gereden wordt.