Categorie: Bedrijven | Gepubliceerd: 12 september 2023

Jubilerend Green Collective klaar voor volgende stap

Vijf jaar na de start van het white label voor de inzameling voor bedrijfsafval van PreZero en Renewi, willen de bedrijven de ontwikkeling versnellen.

PreZero en Renewi vierden het eerste lustrum van Green Collective in de plaats waar het in 2018 allemaal begon. In Gouda startten vijf jaar geleden beide inzamelaars heel voorzichtig met het inzamelen van bedrijfsafval onder één neutrale vlag. De ondernemers moesten er niets van merken, maar het aantal afgelegde kilometers moest drastisch naar beneden. Gouda had er een groot belang bij. Door de slappe bodem moet er minder zwaar vervoer door de stad. Daarnaast was natuurlijk ook het verlagen van de emissies en verhogen van de verkeersveiligheid belangrijk. Een half jaar zou de proef duren, maar dat bleek wat te ambitieus. Het opzetten van een gezamenlijk geautomatiseerd platform had heel wat meer voeten in de aarde dan gedacht en ook de werkvloer meekrijgen kostte energie. Twee jaar later liep het project zodanig dat ook Cyclus zich met haar bedrijfsafval aansloot en was de samenwerking officieel. In Haarlem was het collectief toen net begonnen met het gezamenlijk inzamelen, maar Iwan te Winkel, directeur Collection & Operations bij PreZero, voorspelde toen al een uitrol over heel Nederland. In mei 2021 werd die uitrol officieel met de joint venture Green Collective.

Vertrouwen

Vijf jaar later is de grote markt van Gouda weer het toneel voor een viering van de white label inzameling. Inmiddels is het concept in 25 gemeenten actief en eind dit jaar zullen dat er dertig, wellicht zelfs 32 zijn. Volgend jaar zullen meer gemeenten volgen. Volgens Eric Pero, directeur Operations van Renewi Nederland, gaat het aansluiten van gemeenten nu in een rap tempo. “Je moet vertrouwen in elkaar hebben, en dat hebben wij. Dat vertrouwen krijgen we inmiddels ook van de publieke bedrijven waarmee we samenwerken. Ook collega private bedrijven nemen in enkele steden deel in Green Collective. Die samenwerkingen met publieke en private partijen willen we uitbreiden om het aantal vervoersbewegingen in steden te verminderen”.

Pero noemt het terugdringen van transportkilometers met name in steden essentieel voor de afvalsector in de toekomst. Voor Gouda is dat evident. De stad wil in 2025 een zero-emissiezone hebben in de binnenstad en werkt er hard aan het verkeer de binnenstad uit te krijgen en het noodzakelijk verkeer te reduceren. “De grond in Gouda is zo slap dat ieder wat zwaarder voertuig trillingen veroorzaakt. Zelf bij een maximale snelheid van 30 kilometer per uur klagen bewoners als een inzamelvoertuig langskomt”, vertelt wethouder duurzaamheid Michel Klijmij-van der Laan.

Toekomst ook opk

Minder CO2-uitstoot is het doel van Green Collective en de resultaten zijn ernaar. In Gouda alleen zijn in vijf jaar 142.000 minder kilometers gereden. Voor alle steden in het samenwerkingsverband is dat 854.000 kilometer, waarbij wel moet worden opgemerkt dat de meeste steden – vooral de grotere – de laatste tijd pas zijn aangesloten. In de nabije toekomst zal de vermindering van emissies toenemen omdat de bedrijven willen overgegaan op emissieloos vervoer. “We moeten gemeenten helpen emissies in binnensteden terug te dringen. Dus is een overstap naar elektrisch inzamelen logisch”, verklaart Te Winkel. “Daarnaast kijken we ook of we een afvalstroom als oud papier en karton samen kunnen gaan oppakken in Green Collective. Dat lijkt allemaal niet zo complex, maar inmiddels hebben we de ervaring dat dat op detailniveau knap ingewikkeld kan zijn. Maar ik ben er trots op dat wij als concurrenten op zo’n goede manier samenwerken. Voor zover ik weet is onze branche daarin uniek.”

Wethouder Michel Klijmij-van der Laan van Gouda, Eric Pero (directeur Operations Renewi Nederland) en Iwan te Winkel (directeur Collection & Operations PreZero).
Foto: Marieke van Grinsven - Beeldspec