Categorie: beleid & uitvoering | Gepubliceerd: 10 oktober 2017

TLN laakt onduidelijke plannen kilometerheffing

Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil op korte termijn met het kabinet Rutte III in overleg over de voor de ondernemersvereniging 'onverteerbare' kilometerheffing voor vrachtverkeer.

Fotolia_70132083_L.jpgTLN vreest dat het vrachtverkeer dankzij Rutte III ' betaald' in de file zal gaan staan. Foto: Kara - Fotolia

De uitwerking van deze maatregel uit regeerakkoord van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie is voor TLN nog zeer onduidelijk. Zoals TLN het regeerakkoord nu leest kan er alleen geconcludeerd worden dat er sprake is van lastenverzwaring voor de transportsector.

De aankondiging van het kabinet om de opbrengsten terug te laten vloeien naar de ‘vervoerssector’ voor innovatie en verduurzaming klinkt sympathiek, maar nog onduidelijk is wat dit daadwerkelijk gaat betekenen. TLN voorzitter Arthur van Dijk: “Vooralsnog kan ik niet anders concluderen dat er sprake is van een sigaar uit eigen doos.”

Flinke kostenpost

TLN verwacht van de maatregel nauwelijks effect op het milieu en de filebestrijding. Afgaande op de kilometerheffingen voor vrachtverkeer in België en Duitsland kan een kilometerheffing echter een kostenpost voor de sector opleveren die oploopt tot 850 miljoen euro, een kostenstijging van ruim 4 procent voor een sector die vaak minder dan 2 procent rendement heeft.

De maatregel zal volgens TLN geen bijdrage leveren aan het verminderen van de files: Nederland telt 8 miljoen personenwagens en 130.000 vrachtwagens. Het aandeel vrachtwagens op het totale wagenpark in Nederland is zo klein dat dit geen effect heeft op mobiliteit.

“Dit is betaald in de file staan”, reageert TLN-voorzitter Arthur van Dijk. “Het kabinet kondigt dan wel pilots aan met een kilometerheffing voor personenwagens maar waarom kilometerheffing voor vrachtauto’s wel meteen invoeren en niet één pilot voor al het verkeer?

Positief

TLN ziet ook positieve zaken in het Regeerakkoord. Zo wordt er 2 miljard euro extra geld voor infrastructuur uitgetrokken, zodat bijvoorbeeld de knelpunten op de vrachtcorridors A12, A4 en A1 aangepakt kunnen worden. TLN is eveneens positief over de plannen van het Regeerakkoord op het gebied van arbeidsmarkt en ontslagrecht.

Meer weten over Transport en Logistiek Nederland (deelmarkt Afvalstoffentransport)?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website