Categorie: transport & logistiek | Gepubliceerd: 01 december 2017

Benelux-proef met digitale vrachtbrief van start

Tot tevredenheid van Transport en Logistiek Nederland (TLN) gaan België en Luxemburg onderzoeken of de digitale vrachtbrief de papieren variant kan vervangen.

Fotolia_89735533_S.jpgInvoering van de digitale vrachtbrief kan in Nederland al voor 180 miljoen euro aan administratieve lasten schelen, stelt TLN.
Foto: frank11 - Fotolia

Vandaag start een driejarig proefproject met het grensoverschrijdend gebruik van digitale vrachtbrieven (zogenaamde ‘e-CMR’s’) in de Benelux. Volgens TLN is het een belangrijke stap voorwaarts in het realiseren van meer efficiency en duurzaamheid in de logistieke sector. De invoering van een digitale e-CMR-vrachtbrief kan immers alléén in Nederland al voor 180 miljoen euro aan administratieve lasten schelen. Met de digitalisering bespaart men ook veel printjes: jaarlijks scheelt het 15.000 pallets papier, rekent de vervoerdersorganisatie voor.

Betrouwbaar alternatief

Het gebruik van de e-CMR was tot de dag van vandaag uitsluitend nationaal mogelijk. Dit komt omdat België en Luxemburg de benodigde wetgeving nog niet hadden ingevoerd. Dat is vanaf vandaag wél het geval. De Benelux-landen hebben ervoor gekozen om via een proefproject ervaring op te gaan doen met het gebruik van de e-CMR. België en Luxemburg willen hiermee voor zichzelf de vraag beantwoorden of een digitale e-CMR een betrouwbaar alternatief is voor het papieren exemplaar. Ook de wijze waarop handhavers met digitale documenten omgaan, is een belangrijk element in de proef.

Voor de uitvoering van het proefproject heeft de minister de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) aangewezen. Als bevoegde autoriteit zal de NIWO softwareleveranciers gaan erkennen die digitale vrachtbrieven uit willen geven.

Hele EU digitaal

TLN verwacht door de proef een enorme toename in het gebruik van de e-CMR en een verdere verbetering van de efficiency in het transport. TLN wil, net als de Europese Commissie, dat uiterlijk in 2020 logistieke bedrijven in de hele EU de e-CMR grensoverschrijdend kunnen gebruiken.

Evaluatie

Vanaf 1 maart 2018 kunnen logistiek dienstverleners in de Benelux de e-CMR daadwerkelijk gaan gebruiken. Begin 2021 wordt de proef geëvalueerd. TLN, maar ook verladers- en eigenvervoerdersorganisatie evofenedex en het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, hopen op een positieve evaluatie, zodat de efficiency in de logistieke sector in de Benelux verder wordt verbeterd.

Meer weten over Transport en Logistiek Nederland (deelmarkt Afvalstoffentransport)?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website