Categorie: publicaties | Gepubliceerd: 09 januari 2018

Handvatten voor financiering circulaire bedrijfsmodellen

De financiering van product-as-a-service bedrijven verloopt in de praktijk vaak moeizaam. Een interdisciplinair consortium denkt financiers en circulaire ondernemers echter dichter bij elkaar te kunnen brengen met behulp van praktische handvatten.

Fotolia_56627349_L.jpgDe financiering van circulaire bedrijfsmodellen blijkt vaak geen sinecure.
Foto: Atlantis - Fotolia

Het product-as-a-service model richt zich op gebruik en service in plaats van op bezit van het product zelf. Bedrijven blijven eigenaar van hun producten en worden zo gestimuleerd om hoogwaardige en duurzame producten te maken, terwijl klanten gebruik maken van een product zonder verantwoordelijk te zijn voor het onderhoud. Een bedrijfsmodel dat goed past in de circulaire economie, maar de financiering ervan verloopt in de praktijk vaak uiterst moeizaam. Dat stelt een interdisciplinair consortium van Sustainable Finance Lab, Circle Economy, Fairphone, PGGM, ING, ABN Amro, NBA, Allen & Overy en Circularise in een nieuw whitepaper.

Expertise

Bedrijven die het product-as-a-service model willen implementeren, lukt het vaak niet om op een lijn te komen met financiers en vice versa, ziet het consortium. Eén van de oorzaken hiervan is dat het zeer complex is om een financieel model te maken voor dit type bedrijfsmodellen. Vooral wanneer het om producten gaat waarvan componenten oneindig kunnen worden hergebruikt. Bedrijven hebben vaak niet de expertise om financiers te voorzien van de financiële gevolgen van hun bedrijfsmodel waardoor financiering uit blijft. Daarnaast zijn de huidige financierings-, contractuele en boekhoudkundige normen niet geschikt om risico’s en kansen eerlijk te interpreteren.

Blauwdruk

Om de financieringsproblemen het hoofd te bieden heeft het consortium een Community of Practice (CoP) opgericht. Deze CoP ontwikkelde, met Fairphone als voorbeeld, templates voor contracten en een cashflowtool die kunnen dienen als blauwdruk voor andere bedrijven. Het biedt product-as-a-service bedrijven alle basiskennis om financiers te kunnen overtuigen, stelt het consortium. Eén van de uitkomsten was een cashflow projectie van vijf jaar die financiers in staat stelt om de voordelen en risico’s van hun investering goed in te schatten. Fairphone ziet de voordelen van een product-as-a-service model en onderzoekt daarom nu de mogelijkheden om een pilotproject te starten om ’s werelds eerste Circulaire Fairphone Service voor bedrijven aan te bieden.