Archief van artikelen en berichten


Zoek in

Er zijn 518 items gevonden.

Sorteren op  

Golfkarton heeft kleinere CO2-footprint dan herbruikbaar PPB

footprint-4664709_1280.jpg

Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat tomaten internationaal beter in single-use golfkartonnen dozen vervoerd kunnen worden dan opvouwbare kratten van polypropyleen.

Kostenstijging verwacht voor wegvervoer

P8102258.JPG

Onderzoeksbureau Panteia heeft in opdracht van TLN en Evofenedex een nieuw rapport gemaakt over de kostenontwikkeling van het wegvervoer in 2022.

Personeelstekort transportsector neemt toe

Fotolia_89735533_S.jpg

De arbeidsmarkt in de sector transport en logistiek toont herstel in het tweede kwartaal van 2021. Bijna de helft van de ondernemers heeft echter last van personeelstekort.

Een lesje economie

paul van der linde 2018.jpg

Vandaag een lesje economie. Ik verwacht dat een derde van de lezers gelijk doorbladert, een derde denkt dat hij of zij wat kan leren, en een derde in de handen wrijft en mij keihard probeert te tackelen op fouten.

LZV's mogen eindelijk Duitse grens over

4639362766_1b2aa5976e_o.jpg

Afvaltransport van en naar Duitsland mag met grotere vrachtwagencombinaties, maar veel verandert er niet.

Gas blijkt net zo slecht voor het klimaat als diesel

P8102258.JPG

LNG-vrachtwagens stoten volgens Transport & Environment meer methaan, en meer kankerverwekkende ultrafijnstof uit dan dieselvrachtwagens.

Te weinig biologische grondstoffen om aan SAF vraag te voldoen

aircraft-537963_1280.jpg

Nederland beschikt niet over voldoende biologische grondstoffen om aan de verwachte vraag naar duurzame vliegtuigbrandstof in 2050 te voldoen. Het potentiële aanbod van synthetische kerosine gemaakt met CO2 voldoet daar mogelijk wel aan.

Vrachtwagens gaan op snelweg per kilometer betalen

Fotolia_70220390_S.jpg

In de loop van 2026 gaan vrachtwagens in Nederland een kilometerheffing betalen voor het rijden op de snelweg. De opbrengsten gaan onder meer naar het gebruik van hernieuwbare brandstoffen.

Acties om extra vrachtwagenchauffeurs te werven

Fotolia_89735533_S.jpg

In de komende jaren zijn er jaarlijks ruim 7.000 nieuwe vrachtwagenchauffeurs nodig. Acties moeten de krapte op de arbeidsmarkt opvangen.

Ondersteuning bij bundelen lading eigen vervoerders

149154495_s.jpg

De beladingsgraad van het vrachtverkeer ligt volgens Evofenedex tussen de 60 en 70 procent. Eigen vervoerders kunnen hun beladingsgraad vaak verhogen. Hun ondernemersorganisatie ontwikkelde hiervoor een tool.

Logistieke en circulaire wereld zoeken verbinding

149154495_s.jpg

Vanuit de Transitieagenda Consumentengoederen start een project om retourlogistiek in Nederland meer vorm te geven en zo de circulaire economie te stimuleren.

Houdt het dan nooit op?

paul van der linde 2018.jpg

Wat zou het mooi zijn als we een gemiddeld vakblad of krant openslaan en alleen maar positieve hosanna-verhalen, gelardeerd met kleurrijke foto's van lachende mensen en prachtige flora en fauna, te zien en te lezen krijgen. Ook al zou het bestaansrecht van die bladen dan wellicht verdwijnen.

Vegen op waterstof win-win voor Utrecht

Veegamachine op groene waterstof.jpg

Is waterstof een realistisch alternatief voor elektrisch vervoer in de reinigingsbranche? De gemeente Utrecht onderzoekt het met een veegwagen op waterstof en haalt de kinderziektes er vast uit.

TLN: 'LZV mag binnenkort grens over naar Duitsland'

LZV Area.jpg

Na het zomerreces ondertekenen Nederland en Duitsland een bilaterale verklaring waarmee grensoverschrijdend vervoer met langere en zwaardere vrachtautocombinaties (LZV's) mogelijk wordt.

Noodplan voor tekort aan chauffeurs in Groot-Brittannië

Fotolia_89735533_S.jpg

In Groot-Brittannië dreigt een tekort aan chauffeurs. De regering belooft maatregelen om dit probleem zo snel mogelijk te tackelen.

Inzamelaars nog niet klaar voor zero-emissiezones

volvo-fe-electric-renewi-amsterdam 2.jpg

Inzamelaars moeten vanaf 2025 in steeds meer gemeenten rekening houden met zero-emissiezones. Moeten ze massaal investeren in elektrische voertuigen, of is het wijzer om te gaan voor waterstofvoertuigen? En waar moet het inzamelvoertuig van de toekomst verder eigenlijk aan voldoen? Gemeente Amsterdam en Dar zijn er nog niet uit.

Transportsector verwacht toename personeelsbestand

obi-onyeador-Irdm0-tevPc-unsplash.jpg

De arbeidsmarkt in de sector transport en logistiek toont verder herstel in het eerste kwartaal van 2021. Het aantal vacatures voor werknemers neemt toe, en ook het aantal werkgevers groeit.

Toelating hybride vrachtauto's in zero-emissiezones

elektrisch rijden.jpg

De toegang van plug-in hybride vrachtauto's tot zero-emissiezones voor stadslogistiek is weer een stap dichterbij gekomen.

Kabinet zet in op landelijk waterstofnet

E-trucks Europe Groningen.jpg

Nederland gaat bestaande gasleidingen aanpassen voor het transport van waterstof. Dat zou haalbaar, veilig en kostenefficiënt zijn.

Even de oceaan opruimen

paul van der linde 2018.jpg

Al jaren ben ik uw gewaardeerde (mijn invulling) columnist. En hoewel mijn werk maar voor een klein deel in beslag wordt genomen door afvalonderwerpen, en wij (TLN) ook niet direct een afvalbranchevereniging zijn, lukt het me toch al meer dan achttien jaar keer op keer een column te maken met een relatie tot afval. Dat mag u best knap vinden hoor.

  │1  2  3  6  11  26  │    Volgende