Boa Recycling Equipment BV, leverancier van hoogwaardige oplossingen voor de recyclingindustrie, heeft door de vraag naar energiebesparende balenpersen een frequentiegestuurde balenpers ontwikkeld. Daarnaast focust Boa zich meer en meer op de after sales. Naast het bieden van hoogwaardige kwaliteitsproducten is dat net zo belangrijk, zo niet belangrijker geworden als de verkoop van de machines zelf.
Boa is continu bezig om haar producten door te ontwikkelen. Een nieuwe ontwikkeling die door het bedrijf kan worden gepresenteerd, is de frequentiegestuurde balenpers type Impress Ecoline M75. Vanuit de recyclingindustrie is er grote vraag naar energiebesparende maatregelen. Boa speelt hier maximaal op in door het inzetten van een frequentiegestuurde pomp die het mogelijk maakt om energie te besparen wanneer de balenpers niet in gebruik is. Indien de hoofdcilinder zijn achterste positie bereikt en er geen materiaal beschikbaar is, zal de pers uitschakelen en praktisch geen stroom gebruiken. Deze aard van aansturing kan een energiebesparing tot 80 procent opleveren.
Het afbindmechanisme wordt door middel van een servomotor aangestuurd in plaats van hydraulisch. De tegendruk wordt ook separaat aangestuurd. Deze andere wijze van aansturing zorgt ervoor dat de cyclustijd eveneens met een aantal seconden wordt gereduceerd, hetgeen een capaciteitsstijging zal betekenen.
De balenpers is onlangs op de Ifat werkend (zonder materiaal) gepresenteerd. De Ecoline balenpers zal nog uitvoerig worden getest alvorens volledig geïntroduceerd te worden. De verwachting is dat deze nieuwe ontwikkeling vanaf oktober 2012 leverbaar is.
Schema van de energiebesparing.
Door het vrijmaken van resources binnen de firma, zoals het aanstellen van hooggekwalificeerde mensen op de Helpdesk Service en de After Sales-afdeling, probeert Boa haar klanten nog beter van dienst te zijn na de installatie van de nieuwe machine(s).
Gezien de belangen van een zo hoog mogelijke beschikbaarheid en operationele zekerheid van de machines, probeert Boa naast het integreren van haar verkoop- en after sales, ook door middel van elektronische hulpmiddelen, haar service naar een hoger peil te brengen. Door het inzetten van modemverbindingen en hulpdiagnostiek in het bedieningspaneel, is Boa in staat het aantal storingen te verminderen, telefonisch uitstekend advies te bieden en in geval van een noodzakelijke interventie, de juiste man ter plaatse te krijgen doordat de klant vooraf al in staat is gebleken in te schatten op welk gebied de storing zich bevindt.
Voor klanten is het zeer belangrijk dat een groot deel van de onderhoudsinstructies, zoals ramsmering na een bepaald aantal rambewegingen, op het bedieningspaneel worden getoond. Dit is een extra zekerheid. De melding kan door de supervisor worden geaccordeerd, indien de operator aangeeft de werkzaamheden te hebben verricht.
Vanuit Enschede wordt de Benelux bediend qua telefonische ondersteuning en inzet van monteurs. Er is ook een zo groot mogelijke voorraad van reserve-onderdelen te vinden, waardoor interventietijden zo kort mogelijk worden gehouden. Voor Boa’s klanten betekent dit een optimale operationele beschikbaarheid van de machines. Daarnaast biedt Boa haar klanten de mogelijkheid - door middel van een servicecontract - om preventief in te schatten welke kosten op hen afkomen. Door preventief goed onderhoud kunnen de onderhoudskosten tot een minimum beperkt worden en stijgt wederom de beschikbaarheid van de machine.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website
Vakblad Afval! juni 2012 2012 (nummer 5)