De afgelopen periode hebben de vernieuwingen bij Geesinknorba zich in rap tempo opgevolgd. De samenwerking met het Australische MacDonald Johnston biedt innovatieve zijladeroplossingen voor de Europese markt. Op het gebied van hybride technologie deed de lithium-ion-batterij haar entree. Een milieuverbetering die deze wagens ook nog eens economisch interessanter maakt. De nieuwe kraan voor ondergrondse containers ten slotte biedt meer capaciteit en flexibiliteit.
De succesvolle technologie achter Geesinknorba’s hybride plug-in afvalinzamelvoertuigen is verbeterd op het gebied van brandstofverbruik en efficiency. Tegelijk wordt de impact op het milieu verder verminderd. Het plug-in systeem is destijds in 2003 ontwikkeld om de opbouw en de belading zelfstandig te laten werken op een accu in plaats van de motor van het voertuig. Dat leverde een aanzienlijke brandstofbesparing op. De nieuwe voertuigen zijn nu voorzien van krachtige lithium-ion-batterijen. Deze hebben genoeg vermogen voor de gehele inzamelingsroute en dat resulteert in een verbeterde motorefficiency en extra brandstofbesparingen. Daarnaast zijn ze sneller op te laden en significant kleiner en lichter dan de lood-zuurbatterijen die op de huidige hybride plug-in voertuigen worden toegepast. Door de gewichtsbesparing is een apart subframe niet meer nodig, waardoor de opbouw aanzienlijk meer afval kan meenemen. Dat vermindert het brandstofverbruik en de CO2-emissies nog meer.
Deze hybride voertuigen zijn de vanzelfsprekende keuze voor gebruik in steden en andere gebieden waar milieu- en geluidsrestricties gelden. Hier kan de afvalinzameling nu ook in de ochtend en avond plaatsvinden zonder de bewoners te storen of het verkeer te hinderen. Met de kleinere accu is het ook mogelijk om het nieuwe hybride systeem toe te passen op de slechts twee meter brede GPM Mini die al zeer populair is in de smalle straten van steden. Een ander voordeel is de langere levensduur van de lithium-ion-batterijen in vergelijking met de lood-zuurbatterijen, waarmee de totale kosten van het gebruik van een hybride wagen afnemen.
Geesinknorba heeft de GPM III Kraantrechter-serie voor het legen van ondergrondse en onderlossende containers uitgebreid met een dakkraan. Het nieuwe afvalinzamelsysteem is ontworpen voor een verhoogde beladingscapaciteit en een verbeterde wendbaarheid van de wagen. Het is ook mogelijk om de kraan met ieder chassis en alle beschikbare laadbaklengtes te combineren.
Het engineeringteam van Geesinknorba heeft extra ruimte gecreëerd door de kraan op het dak van de laadbak te monteren. Deze extra ruimte kan voor een 6 m³ grotere laadbak benut worden, of om de wielbasis te verkorten voor een betere wendbaarheid van het voertuig. Dat is een uitkomst, want ondergrondse containersystemen worden immers vaak in stedelijke gebieden gebruikt en dan is een goede wendbaarheid van de huisvuilwagen zeer belangrijk. Dankzij het verlaagde gewicht van de totale opbouw is de beladingscapaciteit aanzienlijk verhoogd.
Met de ongeëvenaarde flexibiliteit en het langere bereik van deze kraan kunnen de bedieners efficiënter rondom obstakels werken. De kraan kan de ondergrondse containers automatisch optillen en deze boven de trechter van de huisvuilwagen positioneren. Het afval wordt snel en zonder verwaaiing in de laadbak verdicht. De combinatie van de kraan met een chassis met voorloopas verbetert de wendbaarheid van het voertuig nog meer. Doordat het gewicht van de dakkraan beter verdeeld is, gaat de wagen niet naar één kant hangen, maar blijft hij perfect in balans.
De dakkraan kon tijdens de ReinigingsDemoDagen in Lelystad al op veel belangstelling van het publiek rekenen en inmiddels is de wagen door Roteb Lease Rotterdam in gebruik genomen waar hij al volop draait. Door de opzetklep tot 1.000 mm te verlagen, kunnen ook zakken en grof afval eenvoudig geladen worden. In combinatie met een GCB 1000 beladingssysteem (KT2) kunnen ook twee- en vierwielcontainers tot 1.600 liter geledigd worden.
Geesinknorba biedt het gemak van een eenpersoonsbediening, een eenvoudig te bedienen laadarm en de keuze voor een vaste opbouw om het laadvermogen en de wendbaarheid van het voertuig te verbeteren.
“Begin dit jaar hebben we een overeenkomst ondertekend met toonaangevend leverancier MacDonald Johnston uit Australië. Hierdoor kunnen we onze klanten een kwaliteitsvolle zijlader aanbieden met lage onderhoudskosten. Bovendien hebben de producten al een uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en productiviteit in Europa en daarbuiten,” zegt Maurice Link, Sales & Marketing Directeur van Geesinknorba.
De zijladers zijn beschikbaar in laadbakvolumes van 14, 18 en 22 m³ en zijn vervaardigd uit één plaat Hardox staal die de beste kwaliteit en duurzaamheid garandeert. Dankzij het lage gewicht kan extra veel afval geladen worden zonder de wettelijke grenzen te overschrijden. Met het gemak van een eenpersoonsbediening kunnen containers van 60 tot 240 liter snel en efficiënt geledigd worden. De laadarm reikt tot 3.186 mm van het voertuig uit en kan ook de containers legen die niet perfect staan opgesteld. De laadarm tilt de containers in een soepele beweging op, schudt het afval uit de container in de trog en zet deze automatisch weer op de originele plek terug. De arm werkt volledig automatisch en daardoor kan de chauffeur zijn aandacht richten op het omringende verkeer om zodoende de veiligheid te vergroten.
De Geesinknorba-zijlader biedt het gemak van een efficiënte eenpersoonsbediening in combinatie met de grootste laadcapaciteit op een korte wielbasis. Bovendien wordt ieder product van Geesinknorba ondersteund door ongeëvenaarde service, inclusief mobiele servicebussen en een snelle levering van betaalbare onderdelen.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website
Vakblad Afval! oktober 2013 (nummer 7)