Categorie: Advertorial | Gepubliceerd: 30 november 2022

Een nieuwe kijk op automatisering

In 2018 is de eerste versie van OMS4Business live gegaan, naar een idee van directeur Léon Fleischeuer. Het proces moest anders: moderner, sneller en vooral eenvoudiger. Een strak proces in slechts vier stappen van order tot factuur. Gebouwd via moderne technieken in de cloud, web-based en volledig digitaal.

Dat is gelukt en inmiddels werken er dagelijks meer dan tachtig Nederlandse en Belgische bedrijven met OMS4Business. Het orderproces bestaat uit vier eenvoudige stappen van order naar factuur en dat maximaal gedigitaliseerd. Orders aannemen door gebruik te maken van moderne technieken, zoals internet en apps, om deze vervolgens (grafisch) in te plannen en de uitgevoerde order eenvoudig te controleren en factureren. Dat is de kern van OMS4Business. Tijdens de reis van de order door het orderproces wordt deze continu met data verrijkt, om op deze manier snel en efficiënt tot een complete factuur te transformeren. Op de order worden naast aantekeningen ook bijlagen – onder meer een begeleidingsbrief en weegbonnen – direct toegevoegd.

Afvalsector

OMS4Business voelt zich als een vis in het water bij bedrijven die zich in de kern bezighouden met containerinzameling, recycling en de verkoop van bouwstoffen. Van de ingenomen afvalstromen worden, vaak na be- en verwerking, weer grondstoffen als bouwstof verkocht voor nuttige toepassingen in onze dagelijkse leefomgeving. Via OMS4Business wordt deze volledige handeling eenvoudig vastgelegd, naast de operationele ondersteuning.De trend van digitalisering zet ook in de afval- en recyclingbranche door. In Nederland is een aantal jaren geleden het Elektronische Berichtenverkeer Afvaltransporten (EBA) geïntroduceerd. Een groeiend aantal bedrijven sluit zich aan en uiteraard is ook OMS4Business geïntegreerd om uitwisseling mogelijk te maken. In België worden momenteel de laatste voorbereidingen getroffen om met ingang van 2023 te gaan werken via het Elektronische Identificatieformulier (E-IDF). “Tijdens de ontwikkeling van het OMS4Business-platform hebben we continu gekeken en geluisterd naar de markt”, legt directeur Leon Fleischeuer uit. “Kwaliteit staat altijd voorop. Om deze reden zijn inmiddels meerdere certificeringstrajecten met financiële pakketten en overheidsinstanties succesvol doorlopen. Eind 2022 staat de certificering van de ISO-standaard ISO27001 voor informatiebeveiliging van OMS4Business op de planning.”

Externe partijen

OMS4Business heeft in de afgelopen jaren een groot aantal koppelingen gelegd met externe partijen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan integraties met webshops, boekhoudpakketten, weegsystemen en route-optimalisatie-systemen. Daarnaast stelt het bedrijf een groot aantal zogeheten Rest-Api’s – zodat software met andere software kan communiceren – beschikbaar aan haar klanten, om ze eenvoudig in staat te stellen om OMS4Business te integreren met andere systemen zoals Business Intelligence-tools. Stilzitten zit niet in het DNA van OMS4Business. In vier jaar tijd is het programma uitgegroeid tot een veelzijdig systeem, waarbij er steeds weer nieuwe ontwikkelingen worden toegevoegd. “Die ontwikkelingen bedenken we niet zelf, maar met de gebruikers”, zegt Fleischeuer. “Dat zorgt ervoor dat het programma blijft aansluiten bij de marktwensen en hierdoor onderscheidt OMS4Business zich ten opzichte van haar concurrenten. Denk aan een klantenportaal, diverse apps, foto’s bij wegingen en de SMS-berichtenservice voor de ‘track & trace’-link van de orders. Zo blijven uw klanten goed geïnformeerd. Dit verhoogt de servicegraad en bespaart op het callcenter veel telefoontjes.” Nieuwe ontwikkelingen rondom het eenvoudig uitwisselen van orderinformatie tussen bedrijven bieden OMS4Business-klanten nieuwe kansen. Hier wordt op het moment hard aan gewerkt en in het laatste kwartaal van dit jaar volgt hierover een presentatie bij klanten.


Organisatie

Naast de uitbouw van het platform maakt ook de organisatie zelf een ontwikkeling door. Het team wordt komende tijd uitgebreid met support- en implementatiemedewerkers. Het salesteam is inmiddels op volle sterkte en staat klanten graag te woord om het complete platform te demonstreren en de mogelijkheden te bespreken. Zonder klanten namelijk geen toekomst. “Onze klanten staan altijd op de eerste plaats en ons team doet er alles aan om het serviceniveau hoog te houden. Tevreden klanten, daar draait het om”, vindt Fleischeuer. “Natuurlijk hebben klanten soms vragen of zijn er problemen, maar juist dan zetten we alle zeilen bij. Een goede band met de klant is in ieders belang. Zo kunnen we verder ontwikkelen.”


Vakblad Afval! oktober 2022 (nummer 6)