Geesinknorba heeft een eigen Research & Development-afdeling die trends en ontwikkelingen in de markt onderzoekt. Door de R&D-bril zien we dan nieuwe producten opdoemen, omdat we de wensen van onze klanten kennen.
Geesinknorba is continu bezig met het verbeteren van de efficiency van zijn producten en met het ontwikkelen van nieuwe producten. We anticiperen daarbij op wat onze klanten in de toekomst nodig hebben. De vraag naar nieuwe oplossingen komt meestal rechtstreeks van de klant zelf. Vaak is dit ook ingegeven door strengere milieueisen door diverse overheden.
In een branche die onlosmakelijk verbonden is met milieu, is er steeds dynamiek door nieuwe wetten, strengere normen en een niet-aflatend ‘groen’ engagement. De eerdergenoemde R&D-afdeling speelt daarin ook een belangrijke rol. Zij zit om tafel met diverse partijen en beziet hoe bepaalde problemen kunnen worden opgelost.
Een heldere, concrete vraag uit de markt komt bijvoorbeeld van grotere gemeenten. Zij worden belemmerd bij de uitbreiding van de infrastructuur door de strenge eisen (en soms restricties) die worden gesteld aan uitstoot. Concreet gezegd moet er dan een machine worden ontwikkeld die voor minder uitstoot zorgt. Daar zijn we als Geesinknorba op ingesprongen en we hebben hiervoor hybride systemen ontworpen.
Plug-in
De eerste volledig hybride vuilniswagen van Nederland is in maart afgeleverd bij Roteb Lease. Het betreft hier een chassis van Volvo en een opbouw van Geesinknorba.
Niet alleen het voertuig kan volledig elektrisch rijden maar ook de huisvuilopbouw werkt op stroom. Hij kán wel overschakelen op hydraulische aandrijving, maar de doelstelling is natuurlijk zo zuinig mogelijk met energie om te gaan en zo veel mogelijk op de batterijen te werken. Die batterijen gaan ’s nachts aan het net om op te laden, en dan kan de opbouw de volgende dag weer door.
Geesinknorba heeft een eigen systeem voor die batterijen: Plug-in. De huisvuilwagenopbouw is van een standaard type en ondergaat geen wijzigingen als ze wordt voorzien van een Plug-in unit. In principe combineert elke opbouw van Geesinknorba met Plug-in.
De Plug-in biedt flexibiliteit omdat er batterijen met verschillende capaciteit zijn en er is ook de keus om de opbouw via het chassis op te laden.
Kenmerken van Plug-in:
Daarnaast zit er ook een datavolgsysteem op deze wagen. Dit systeem hebben wij binnenshuis ontwikkeld en komt binnenkort op de markt. Een scala aan data kan worden verkregen: positie, gevolgd traject, de ingezamelde hoeveelheid (indien er een weegsysteem is ingebouwd), status van de opbouw, aantal pers- en beladingscycli, et cetera.
www.geesinknorbaparts.com
|
Onderdelen online Al onze originele onderdelen zijn nu te bestellen met een paar muisklikken. Makkelijk en snel. Via www.geesinknorbaparts.com bestelt u in een handomdraai uw Geesinknorba-producten. Bezoek onze webshop en vraag uw persoonlijke inlogcode aan voor een snelle levering van onze bekende, betrouwbare en originele onderdelen. Ontdek de voordelen! |
Kort maar krachtig
Ook de kraan-trechterwagen ontsnapte niet aan de R&D-afdeling van Geesinknorba. De Geesinknorba GPM III met kraan en trechter is al jaren de oplossing als het gaat om het ledigen van ondergrondse containers met het Kinshofer-, Metro- of Gejo-opnamesysteem. De achterlader is nu aangepast, en de vulopening is verder naar voren geplaatst. Zo maakte Geesinknorba de achteroverbouw korter. Dat zorgt ervoor, samen met het unieke persmechanisme, dat het afval uit de ondergrondse containers in twee cycli wordt weggeperst in de laadbak. Tijdens het rijden kunnen de kraan en het opnamestuk veilig worden opgeborgen in de steun en geleidegoot op het dak.
Common body
Door de productielocatie van de Norba producten in Zweden samen te voegen met onze locatie in Emmeloord, vindt er tevens een verdere productintegratie plaats. Nu leveren wij nog Norba-laadbakken met een Norba-belading en Geesink-laadbakken met een Geesink-belading. De verwachting is dat we in de tweede helft van het jaar beide laadbakken gaan samenvoegen tot één laadbak: de common body. Daar kunnen dan achterladers en beladingen aan worden gehangen van zowel de G-serie (voorheen Geesink) als de N-serie (voorheen Norba).
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website
Vakblad Afval! mei 2010 (nummer 4)