Categorie: Advertorial | Gepubliceerd: 01 juli 2014

De SMAP van KTK

Een stalen systeem met louter voordelen

Duurzaam, flexibel, licht van gewicht, multifunctioneel en concurrerend in prijs, dat zijn de KPI's als het gaat om de levering van de SMAP. De afkorting staat voor een stalen (volbad verzinkt) platform, dat modulair kan worden geplaatst op bijvoorbeeld een afvalbrengstation.

foto-53 KTK Milieustraat.jpgKTK kan het platform in iedere maat leveren.

“Afvalbrengstations zijn aan hun tweede generatie toe.” Aan het woord is Vincent Janssen, mede-eigenaar van KTK. “ We hebben de afgelopen 25 jaar meer dan tweehonderd milieustraten ingericht en nemen  een verandering waar: er wordt niet meer klakkeloos doorgegaan op de oude wijze en gemeenten wensen hun station te upgraden, dan wel opnieuw in te richten en/of te verplaatsen naar een andere omgeving. Hierbij speelt ruimte en duurzaamheid een grote rol in het besluitproces.”

De SMAP voldoet aan de voorgenoemde behoeften. Flexibel op te stellen, omdat het platform in iedere gewenste lengte-, breedte- én hoogtemaat leverbaar is. Makkelijk verplaatsbaar, omdat hij ankerloos op een eenvoudige ondergrond wordt geïnstalleerd en een zeer korte opbouwtijd heeft van maximaal twee werkweken. Ruimte creërend, als gevolg van het gebruik van de zee aan ruimte onder het platform. Deze ruimte kan voor allerlei doeleinden worden ingezet, tot en met de inrichting van een  volwaardig KCA-depot.

foto-37 KTK Milieustraat.jpgHet nieuwe afvalbordes van KTK: uitgevoerd in staal en uitgerust met belangrijke voordelen.

Janssen licht toe: “Een modulair systeem was er al in Nederland, maar onze klanten gaven aan dat de keuze wel erg beperkt was en dat de materiaalsoort beton nogal wat nadelen kent. Dit heeft ons aan het denken gezet en gebracht tot dit afvalbordes, uitgevoerd in staal en uitgerust met belangrijke voordelen.”

Voordelen

Ten eerste valt te denken aan het soortelijk gewicht. Staal is maar liefs 75 procent lichter dan beton. In gebieden waar de ondergrond minder draagkrachtig is, hoeft er in het geval van staal dus nauwelijks of met veel lagere kosten verbeteringen van de ondergrond te worden gerealiseerd. Daarnaast is de kans op verzakken van het platform, uitgevoerd  in staal, niet aanwezig.

Een tweede belangrijke  factor is dat staal heel flexibel in de hoogtemaatvoering is. Iedere maat kan worden geleverd en men is niet gebonden aan twee vaste hoogtematen.  Erg makkelijk als je bijvoorbeeld laag wenst te beginnen, omdat er geen ruimte is voor een lange oprijbaan. De SMAP kan dan vervolgens met tussenoprijbanen verhoogd worden naar twee of drie niveaus. Een reeds uitgewerkt model is bijvoorbeeld de versie 700-1400-3000 mm uitwendige hoogte ten behoeve van minimaal achttien afvalstromen. Al dan niet gekoppeld aan een traditionele  bouwwijze, als deze al voorhanden is. Het lage niveau voor de grond en puincontainer, middelhoog voor containers voor lichte afvalstromen en het hoge niveau voor de overige afvalstromen, waarbij in dat geval de onderzijde wordt ingezet voor bijvoorbeeld het in ontvangst nemen van gevaarlijk afval.

foto-292 KTK Milieustraat.jpgStaal is maar liefs 75 procent lichter dan beton.

Wat als derde belangrijke  reden wordt aangevoerd is dat het platform aan de onderzijde volledig open is. Dit geeft een veel meer ruimtelijk gevoel aan de medewerkers en de burgers, voelt minder ‘beklemmend’ en men heeft niet het gevoel in een doolhof rond te lopen. Je kijkt er immers volledig onderdoor en men kan iemand aan de andere zijde van de ruimte aanspreken en toezicht houden op personen, welke op dat moment aanwezig zijn. Wel zo handig.

Oplossing

Door het aanbrengen van stalen buitenwanden , welke deels geperforeerd worden ten behoeve van ventilatie en de inval van daglicht, mag duidelijk zijn dat de bouwwijze alleen maar voordelen biedt. Janssen geeft aan: “De buitenwanden zijn echt een oplossing. Schade door containers of vrachtauto’s aan het perron laten zich gemakkelijk vervangen en/of repareren zonder dat je het blijft zien. Daarbij een aangename andere beleving om in te verblijven en overzicht onder het perron, alles klopt.”

foto-8 KTK milieustraat.jpgHet platform is aan de onderzijde volledig open.

In een markt, waar slechts één speler optrad, dicht Janssen KTK veel kansen toe, zo stelt hij. “Naast dat we al veel  ervaring hebben met milieustraten, leverancier zijn van containers, persinstallaties en walsverdichters, blijkt de staalvariant ook nog eens veel goedkoper te zijn dan de betonversie. Dus een gunstige prijs, samen met de vele praktische voordelen moet het mogelijk maken dat we in Nederland succesvol kunnen zijn.  Dit blijkt ook wel in de rest van Europa, waar de staalvariant verreweg marktleider is met circa 65 procent marktaandeel.”

Samenwerking

KTK is overigens een samenwerking gestart met een aantal welbekende ingenieursbureaus en aannemingsbedrijven, die al vele afvalbrengstations hebben gebouwd. Dit biedt opdrachtgevers de mogelijkheid meerdere offertes op te vragen voor de realisatie van een compleet modulair afvalbrengstation. KTK treedt dan op als mede hoofdaannemer, dan wel als onderaannemer.

Janssen benadrukt nog maar eens dat KTK gelooft in dit concept. Hij merkt namelijk op dat KTK tot twintig jaar garantie geeft op eventuele corrosievorming, zaken rondom de constructiesterkte, en/of het draagvermogen en het verlies van functionaliteit. “De afvalmarkt kent ons. De werkwijze van KTK, de betrouwbaarheid en de kwaliteit van onze producten staan hoog aangeschreven. Dit zal bij de SMAP niet anders zijn. Met onze eigen servicedienst, welke al jaren allerlei projecten heeft geïnstalleerd, houden we alles onder één pet, tot en met de levering van de inzamelmiddelen toe. Eén aanspreekpunt voor het hele logistieke deel van het afvalbrengstation, van begin tot einde, wat is nu mooier, makkelijker en efficiënter?”

Meer weten over KTK BV?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website


Vakblad Afval! mei 2014 (nummer 4)