Categorie: advertorial | Gepubliceerd: 24 augustus 2021

In korte tijd van papier naar digitaal inzamelen

Steeds vaker worden processen geautomatiseerd om kosten te besparen of om het werk makkelijker te maken. Dat gebeurt overal en dus ook in de wereld van inzameling. Jewel uit Wageningen heeft een oplossing voor de dagelijkse werkzaamheden: een tablet met een overzichtelijke digitale kaart die precies aangeeft waar je als chauffeur heen moet en waar je al bent geweest.

Jewel stond tien jaar geleden aan de start van de digitaliseringsslag in de wereld van inzameling. En met succes: ruim dertig organisaties in Nederland en België werken inmiddels dagelijks met Jewel Inzameling. Naar volle tevredenheid, geeft Koen Dijkhuis, productmanager Inzameling aan: ”Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een 8,4!”

Jewel gelooft dat de kracht van mensen in combinatie met technologie cruciaal is. Koen: ”We luisteren continu naar de markt en onze klanten en bouwen onze producten daarmee op vanuit de praktijk. Onze applicatie geeft de chauffeur eenvoudig inzicht en controle over de werkzaamheden. Waar ben ik al geweest en waar moet ik nog heen? Binnen hebben de planners live inzicht in de voortgang van het  team, waardoor tijdig bijgestuurd kan worden waar nodig. De samenwerking tussen de mensen op de wagen en op kantoor staat centraal.”

Van routes naar gebieden

De overgang van papier naar digitaal is een goede eerste stap bij het eenvoudiger en beter uitvoeren van de afvalinzameling. Koen: “We tekenen geen routes in maar gebieden, zonder dwingende rijinstructies voor de chauffeur. Dit kost minder tijd en maakt het een stuk eenvoudiger om de informatie actueel te houden. De chauffeur krijgt op een tablet de kaart van het in te zamelen gebied te zien. Door in te zamelen op basis van gebieden geven we de chauffeur autonomie bij het rijden door zijn inzamelgebied. De chauffeur zit hierdoor niet vast aan een vooraf vastgelegde route en kan zelf bepalen hoe hij er mee omgaat wanneer bepaalde straten geblokkeerd zijn. Op de tablet ziet de chauffeur duidelijk welke straten hij in moet rijden en welke hij over kan slaan.”

Makkelijk voor de chauffeur

Naast de vrijheid en de duidelijke instructies die de chauffeurs op hun tablet zien, krijgen zij ook live inzicht in hun eigen voortgang. Waar ben ik al geweest en waar moet ik nog heen? De chauffeur krijgt hiermee controle en dat geeft rust bij het uitvoeren van het werk. Daarnaast kan de chauffeur zaken die hij onderweg tegenkomt eenvoudig doorgeven. Dit wordt vastgelegd op de kaart en wordt opgepakt
door de collega’s binnen. Aan het einde van de rit wordt een overzicht getoond, waardoor in een oogopslag duidelijk is of de rit goed afgerond is.

Stimuleer samenwerken

De chauffeur kan zijn werk zelf controleren, maar de voortgang is ook zichtbaar voor de mensen  binnen. Lijkt het erop dat een chauffeur zijn gebied niet afkrijgt? Met de samenwerkfunctie springt een andere chauffeur snel bij in het in te zamelen gebied. Dit is eenvoudig te coördineren vanaf kantoor.
De betrokken chauffeurs zien daarbij elkaars voortgang waardoor het werk soepeler verloopt.

Daarnaast wordt de samenwerking tussen de chauffeurs en de mensen binnen ook gestimuleerd. De chauffeur geeft eenvoudig wijzigingen door in het gebied waarmee fouten, en daarmee meldingen van burgers, worden voorkomen. De uitvoering wordt zo steeds verbeterd en met de vastgelegde kennis worden ook chauffeurs met minder ervaring geholpen.

Door de jaren heen heeft Jewel haar applicaties constant doorontwikkeld, waardoor zij nu tools aan kunnen bieden die bekend staan om stabiliteit, performance en snelheid. Sjoerd Trommelen, Manager Sales & Relations: “We vinden het belangrijk dat onze apps easy zijn. Het moet echt een meerwaarde bieden voor de chauffeurs en planners.”


Vakblad Afval! juni 2021 (nummer 4)


Auteur: