Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 27 oktober 2009

Geluidsarme vrachtwagen voor Icova

Truckland Noord Holland B.V., TNO, Gemco en Geesink-Norba hebben een intentieverklaring getekend voor de ontwikkeling van een hybride inzamelvoertuig dat zal opereren in de binnenstad van Amsterdam

De vrachtwagen zal worden ontwikkeld voor het afvalverwerkingsbedrijf Icova. Het project wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Amsterdams Klimaatbureau en DAF Trucks N.V. Doel van het project is om een schoon en stil voertuig te ontwikkelen dat niet alleen minder schadelijke uitlaatgassen produceert zoals NOx en roetdeeltjes, maar dat het ook mogelijk maakt om afval 's avonds op te halen.

Geluidsnormering
Om 's avonds de binnenstad met een vrachtwagen in te mogen moet men voldoen aan de geluidsnormen die voor binnenstedelijk transport zijn vastgesteld. De wetgeving heeft een geluidslimiet ingesteld voor distributie en afval transport. De normering geeft aan dat tussen 19.00 - 23.00 uur de maximale geluidslimiet 65dB is en tussen 23.00 - 7.00 uur 60 dB is. Tot op heden voldoet geen enkele vrachtwagen aan deze normering. De in serie geproduceerde vrachtwagen voor Icova zal een van de eerste voertuigen zijn die aan deze geluidsnormering zal voldoen. Dit geeft Icova veel meer flexibiliteit in het ophalen van huisvuil tijdens de avond en nachtelijke uren. Hiermee ontwijken de voertuigen de drukke spits wat weer resulteert in snellere transport tijden en lagere vervoerskosten.

Specificaties
De in serie geproduceerde aandrijving van het voertuig zal voldoen aan de 60dB geluidsnorm en kan ongeveer 10 kilometer alleen elektrisch rijden op lage snelheid. Verwacht wordt dat de uitlaatgas emissie aanzienlijk verminderd worden; CO2 -25%, NOx -50%, PM -100%. Om de roetdeeltjes (PM) te verminderen is een roetfilter verplicht. De maximale snelheid van het voertuig is 80 km/u.