Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 06 mei 2013

Succesvolle start campagne vetrecycling

In 2012 ging de campagne 'Vet, recycle het!' van start en met succes: de inzameling maakt een flinke stijging door.

Eind januari werd al bekend dat de campagne heeft geleid tot een vermindering van vet in het riool rond de jaarwisseling. De resultaten uit een nieuw rapport laten zien dat de uitbreiding van het aantal inzamelpunten samen met aandacht voor bewustwording hebben geleid tot een stijging van 300 procent in de inzameling van gebruikt vet in de pilotsteden.

In 2012, het pilotjaar, was de campagne actief op het gebied van intensieve communicatie, zowel binnen de directe regio als op landelijk niveau.  De twee grootste doelen waren bewustwording en het bewerkstelligen van meer inzamelpunten. Landelijk onderzoek bij aanvang van de campagne liet zien dat maar 40 procent van de bevolking op de hoogte was van het belang van vetrecycling.

Elke kilo vet die niet in het riool verdwijnt, levert een besparing in maatschappelijke kosten op van bijna 3 euro. Ieder jaar gebruiken huishoudens 20 miljoen kilo frituurvet, waarvan 13 ingezameld kan worden. Na inzameling kan het vet gebruikt worden voor de productie van biodiesel – 10 miljoen liter uit 13 miljoen kilo frituurvet, genoeg om 200.000 auto’s te laten tijden.

Verschillende deelnemers aan de pilotfase hebben aangegeven ook in 2013 graag door te willen gaan met de campagne.

Gerelateerde artikelen