Met de ondertekening van de Green Deal Scheepsafvalketen zetten partijen zich er onder meer voor in de hoeveelheid afval aan boord te beperken door afvalpreventie bij bevoorrading van schepen.
Ondertekenaars Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu Tineke Netelenbos, KNVR Ronald Paul, Havenbedrijf Rotterdam René de Vries, Havenmeester Rotterdam Dertje Meijer, Havenbedrijf Amsterdam Janine van Oosten, Havenmeester Amsterdam Harm Post, Groningen Seaports Gaston Suy, Zeeland Seaports Piet-Hein Kolff, Port of Den Helder Daan van Mullem, Vereniging van Ondernemingen in de Milieudienstverlening ten behoeve van de Scheepvaart (VOMS) Dirk Cupido, Nederlandse Vereniging van Scheepsleveranciers (NVVS) Kenny Baas, Bek en Verburg, Maritime waste specialists Jan Hoondert, Martens Havenontvangstinstallatie Vlissingen B.V. Jenny Thunnissen, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) Eelco Leemans, Stichting De Noordzee |
Ook zal plastic afval aan boord beter gescheiden worden opgeslagen en gescheiden worden ingezameld. Dit materiaal zal vervolgens zoveel mogelijk worden gerecycled. Dat zijn afspraken die deel uitmaken van de Green Deal die minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), vijf Nederlandse havens, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), afvalinzamelaars, scheepsleveranciers, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en stichting De Noordzee gisteren gezamenlijk tekenden.
Om de verschillen in afvalafgifte tussen Europese havens te beperken, zet minister Schultz zich op bilateraal, regionaal en in EU-verband in voor harmonisatie van de financiering en handhaving. Daarnaast is het belangrijk dat ook in havens buiten Nederland plastic gescheiden wordt ingezameld. Schultz: “We moeten voorkomen dat een kapitein en zijn bemanning aan boord afval scheiden en dat in havens buiten Nederland alles weer op één hoop terecht komt. Kortom, het is een opgave aan ons allen om deze Green Deal internationaal verder te brengen.” Navolging is belangrijk: de zeevaart is een mondiale sector en marien zwerfvuil houdt zich niet aan grenzen. Daarnaast blijft handhaving en toezicht nodig om resultaten te boeken. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ) en de havenmeesters van Amsterdam en Rotterdam onderzoeken hoe ze het toezicht nog meer kunnen richten op schepen die de grootste risico’s vormen.
Sinds 2013 geldt een algeheel lozingsverbod van vuilnis op zee. Steeds
meer schepen geven hun afval af in de Nederlandse havens. In 2005 werd in
totaal een kleine 100.000 kuub afgegeven, in 2013 bijna 260.000 kuub. Dat
zijn 13.000 volle vuilniswagens. In 2005 gaf nog één op de
drie schepen zijn afval af bij aanloop in een Nederlandse haven, in 2013
deed twee op de drie schepen dat.
Wereldwijd komt ongeveer 80 procent van het mariene zwerfvuil van
het land en 20 procent van scheepvaart en visserij. Voor de Noordzee is
deze verhouding 60 procent van het land en 40 procent van scheepvaart en
visserij (Strandmonitor). Drijvend zwerfvuil op zee bestaat voor ongeveer
driekwart uit plastic. Vissen eten elk jaar tussen de 12 en 24 miljoen
kilo plastic.