Bodemassen uit de afvalenergiecentrale van Twence vormen de fundatie van de nieuwe weg naar het spoorviaduct bij Deurningen. Het gaat om een samenwerking van Twence, Renewi, Van Spijker Infrabouw en ProRail.
Het is het eerste grootschalige project in Twente waar circa 100 kton bodemas als vrij toepasbare bouwstof wordt ingezet. Renewi (voorheen Van Gansewinkel Minerals) produceert de bouwstof op het terrein van Twence. Van Spijker Infrabouw realiseert de fundering. ProRail is opdrachtgever en na aanleg wordt de Provincie Overijssel eigenaar.
Na verbranding blijft ongeveer een kwart van alle afval over als bodemassen. In Twence’ bodemas-opwerkingsinstallatie worden de metalen er uit gehaald. IJzer maar ook bijvoorbeeld koper, aluminium en zink gaan terug in de kringloop. Om de resterende bodemas geschikt te maken voor toepassing als bouwstof doorloopt het materiaal extra processtappen. Het kan dan gebruikt worden als zand- of grindvervanger in ongebonden vorm of een kwaliteit krijgen die gebruikt kan worden in ‘vormgegeven bouwstof’ als bijvoorbeeld de beton- en cementindustrie.
De Nederlandse afvalenergiecentrales hebben in 2012 een Green Deal met de overheid gesloten om de kwaliteit van de bodemassen te verbeteren. Vanaf 1 januari 2017 moet minstens de helft van de bodemassen niet meer in IBC-werken (isoleren, beheersen, controleren) worden toegepast, omdat de overheid af wil van de controle en nazorg voor deze toepassingen. De volledige afschaffing van IBC-werken wil de overheid in 2020 doorvoeren. Het duurzame funderingsmateriaal, dat voor het viaduct Vliegveldstraat Deurningen wordt ingezet, past in dit streven en voldoet aan alle civieltechnische voorwaarden en milieu hygiënische eisen conform het Besluit Bodemkwaliteit.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website