Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 15 april 2022

Coöperatie moet emissievrije stadslogistiek dichterbij brengen

Niet meer apart met eigen inzamelwagens de stad inrijden, maar het collectief laten uitvoeren door één neutrale wagen. Dat is het idee achter OpenWaste, een coöperatieve samenwerking van twaalf Nederlandse afvalinzamelaars.

Leden van OpenWaste heffen het glas op de oprichting van de coöperatie.
Foto: OpenWaste

Eind 2014 ondertekenden 54 partijen de zogeheten Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. Doel ervan is om vanuit een gezamenlijke inspanning zoveel mogelijk emissievrije stadslogistiek te realiseren. Op basis van deze Green Deal heeft Rijkswaterstaat de afvalbranche benaderd met de vraag een oplossing te bedenken om CO2 in binnensteden te reduceren. OpenWaste, een coöperatieve samenwerking van twaalf inzamelaars uit de afvalsector, is daar een reactie op.

Centrale aansturing logistiek

“Bedrijven hebben voor de inzameling van hun bedrijfsafval een contract en tariefafspraken met een specifieke afvalinzamelaar. Dat blijft zo. Maar in plaats van dat die met eigen wagens de stad inrijdt, wordt dat onderdeel van hun dienstverlening uitbesteed aan OpenWaste”, legt Rob Verduin, voorzitter en initiatiefnemer van coöperatie, uit. “Vanuit een eigen softwareplatform regelt OpenWaste de aansturing van de logistiek en laat het afval ophalen door één neutrale, white label inzamelwagen. Door de logistiek centraal aan te sturen, wordt de inzameling van afval slimmer, efficiënter en bovenal een stuk duurzamer.”

Voor de klant verandert er niets behalve dan dat die niet meer het merk van zijn leverancier op de wagen ziet staan, maar een neutrale inzamelwagen. “In de toekomst is de neutrale inzamelwagen bovendien elektrisch of rijdt hij op waterstof”, zegt Verduin. “We starten met 12 founders en we verwachten dat binnenkort meer afvalinzamelbedrijven zich aanmelden voor een lidmaatschap. Alle publieke of private inzamelaars zijn welkom.”

Uniek collectief

Alle deelnemers binnen OpenWaste zijn in de praktijk concurrenten van elkaar. Toch staan de neuzen allemaal dezelfde kant op. Verduin: “Dat maakt dit initiatief uniek. Maar omdat de coöperatie een onafhankelijk vehikel is, waar we met z’n allen eigenaar van zijn, hebben we elkaar in dit collectief kunnen vinden. Belangrijk daarbij zijn de beginselen van de coöperatie; onafhankelijk en transparant, denk aan data, interne tarieven en medezeggenschap. Bovendien heeft de coöperatie geen winstoogmerk.”

Nog in 2022 gaat de coöperatie aan de slag in de eerste binnensteden. Doelstelling is veertig (binnen)steden te bedienen in 2025, wat gelijk zou staan aan 1,3 miljoen ledigingen per jaar.

Het bestuur van de coöperatie bestaat momenteel uit voorzitter Rob Verduin penningmeester Gwuido Goudsblom, secretaris Mark van Happen en de algemeen bestuursleden Rick van Vliet en Roger Geurts. De eerste leden van de coöperatie zijn: Venus, BR Containers, Omega, Beelen, Rouwmaat, Remondis, Van Happen, Collin, Van Gerrevink, GP Groot, Van Werven en Van Kaathoven.

Samenwerking wint aan terrein

In verschillende binnensteden halen inzamelaars bedrijfsafval al collectief op. In Haarlem startte inzamelaars Renewi, Suez (inmiddels PreZero), GP Groot en Spaarnelanden in 2018 al een proef op met de inzameling van restafval en papier met één neutraal voertuig. Die proef smaakte vooral voor Renewi en Suez naar meer. Ze startte het samenwerkingsverband Green Collective op, dat inmiddels actief is in Den Haag, Delft, Venlo, Gouda, Bergen op Zoom, Roosendaal, Amsterdam en Rotterdam. Dit collectief heeft als doel om in 2023 in minimaal dertig gemeenten voor de inzameling van bedrijfsafval te zorgen.